Az influencerek csak akkor értékesek, ha vannak követőik. Egy valódi influencernek rengeteg idő és energia kiépíteni egy követőbázist, de sokan nem elég elkötelezettek hozzá és kiskapukat keresnek. Ezek az emberek figyelmen kívül hagyják a tényt, hogy az influencerek dolga követőik segítése és az értékes tartalom megosztása.
Az influencer hamisítások már jelen vannak az influencer marketing kialakulása óta. Az egyik gond ezekkel a csalásokkal, hogy hamis üzenetet közvetítenek. Látsz egy profilt magas követőszámmal és azt gondolod, ez a személy fontos, így nagyobb az esélye, hogy beköveted te is. Az emberek gyakran megosztanak dolgokat, mert azt hiszik, azok népszerűek, de gyakran nem néznek a számok mögé.
A Google-ön keresztül számos oldalt találsz, melyek követők vásárlását ajánlják fel neked. Ezek általában oldalak fura nevekkel, mint IDigic, Buzzoid vagy Mrinsta. Minőségi követőket fognak ígérni neked és hangsúlyozzák a követőszám növelésének fontosságát.
Múlt évben a Hootsuite egy kutatást végzett, hogy megvizsgálja mennyire előnyös egy vállalat számára a követővásárlás. Készítettek egy profilt és 1000 követőt vásároltak. Másnapra meg is voltak a követők, de nem meglepő módon, az engagement ráta alig növekedett. A Digiday pedig egy felmérést végzett, amiből kiderült, hogy a #sponsored és #ad tageket használó posztok kommentjeinek és like-jainak több mint fele hamis. A kommentek között meglepően nagy, 82% a hamis hozzászólások aránya. Az is kiderült, hogy az influencerek 15%-a - akik elfogadták az adott vállalattól a pénzt -, sosem készítették el a hirdetést, amiért fizettek nekik. Egy még újabb kutatás pedig azt mutatta ki, hogy a brit influencerek 12%-a vásárolt követőket az év első felében.
Mint a legtöbb csalásnál itt is vannak szintek. Vannak, akik csak követőket vásárolnak, hogy népszerűbbnek tűnjenek a közösségi médián és vannak, akik fake profilokat hoznak létre, óvatosan hamis személyiségeket kreálnak annak érdekében, hogy pénzért megoszthassanak posztokat. Ezek a posztok gyakran teljesen irrelevánsak az adott profil oldalán.
A New York Times a 17 éves Jessica Rychly történetét mesélte el, aki felfedezte, hogy a Twitteren az ő nevében valaki rengeteg terméket és szolgáltatást promótál, mint például kanadai ingatlanügynökségeket, cryptovalutát és egy rádióállomást Ghánában. Kiderült, hogy a profilok, melyeket „Jessica” reklámozott, mind a Devumi nevezetű oldal kliensei voltak. A New York Times számításai alapján Devumi több millió dollárt zsebelt be és 3.5 millió hamis Twitter profilt hozott létre. Az igazán szomorú az, hogy nem csak Jessica nevét használták a profilhoz. A képeit és adatait is felhasználták, és ha nem tudnád, simán azt hinnéd, hogy ő az.
Ami Jessicával történt, egy klasszikus esete a személyiség hamisításnak. Az ilyen jellegű csalások sajnos gyakoribbak, mint gondolnánk. Mellesleg nem egy távoli országból követték el a tettet. A Devumi egy amerikai cég, amely több millió dollárt gyűjtött közösségi média csalásokkal. Sajnos az ilyen „bot profilok” létrehozása nem ütközik törvénybe, így a közösségi média platformok kénytelenek maguk megtisztítani a felületet.
Forrás: Influencer Fraud