
Az influencer hamisítások már jelen vannak az influencer marketing kialakulása óta. Az egyik gond ezekkel a csalásokkal, hogy hamis üzenetet közvetítenek. Látsz egy profilt magas követőszámmal és azt gondolod, ez a személy fontos, így nagyobb az esélye, hogy beköveted te is. Az emberek gyakran megosztanak dolgokat, mert azt hiszik, azok népszerűek, de gyakran nem néznek a számok mögé.
A Google-ön keresztül számos oldalt találsz, melyek követők vásárlását ajánlják fel neked. Ezek általában oldalak fura nevekkel, mint IDigic, Buzzoid vagy Mrinsta. Minőségi követőket fognak ígérni neked és hangsúlyozzák a követőszám növelésének fontosságát.
Múlt évben a Hootsuite egy kutatást végzett, hogy megvizsgálja mennyire előnyös egy vállalat számára a követővásárlás. Készítettek egy profilt és 1000 követőt vásároltak. Másnapra meg is voltak a követők, de nem meglepő módon, az engagement ráta alig növekedett. A Digiday pedig egy felmérést végzett, amiből kiderült, hogy a #sponsored és #ad tageket használó posztok kommentjeinek és like-jainak több mint fele hamis. A kommentek között meglepően nagy, 82% a hamis hozzászólások aránya. Az is kiderült, hogy az influencerek 15%-a - akik elfogadták az adott vállalattól a pénzt -, sosem készítették el a hirdetést, amiért fizettek nekik. Egy még újabb kutatás pedig azt mutatta ki, hogy a brit influencerek 12%-a vásárolt követőket az év első felében.
Mint a legtöbb csalásnál itt is vannak szintek. Vannak, akik csak követőket vásárolnak, hogy népszerűbbnek tűnjenek a közösségi médián és vannak, akik fake profilokat hoznak létre, óvatosan hamis személyiségeket kreálnak annak érdekében, hogy pénzért megoszthassanak posztokat. Ezek a posztok gyakran teljesen irrelevánsak az adott profil oldalán.
A New York Times a 17 éves Jessica Rychly történetét mesélte el, aki felfedezte, hogy a Twitteren az ő nevében valaki rengeteg terméket és szolgáltatást promótál, mint például kanadai ingatlanügynökségeket, cryptovalutát és egy rádióállomást Ghánában. Kiderült, hogy a profilok, melyeket „Jessica” reklámozott, mind a Devumi nevezetű oldal kliensei voltak. A New York Times számításai alapján Devumi több millió dollárt zsebelt be és 3.5 millió hamis Twitter profilt hozott létre. Az igazán szomorú az, hogy nem csak Jessica nevét használták a profilhoz. A képeit és adatait is felhasználták, és ha nem tudnád, simán azt hinnéd, hogy ő az.
Ami Jessicával történt, egy klasszikus esete a személyiség hamisításnak. Az ilyen jellegű csalások sajnos gyakoribbak, mint gondolnánk. Mellesleg nem egy távoli országból követték el a tettet. A Devumi egy amerikai cég, amely több millió dollárt gyűjtött közösségi média csalásokkal. Sajnos az ilyen „bot profilok” létrehozása nem ütközik törvénybe, így a közösségi média platformok kénytelenek maguk megtisztítani a felületet.
Forrás: Influencer Fraud