21:51
Visszaesett weboldalad a Google keresőben? Mutatjuk a javítást. (2. rész)
Google az Isten!
 

5. Legutóbbi webhelyváltozások

Ha lényeges változtatásokat hajtasz végre webhelyeden – például újratervezést vagy HTTPS-migrációt – garantáltan megzavarja a rangsort. Ha csak egy picit nem figyelsz oda valamire, vagy megfeledkezel valamiről súlyos következményekkel járhat a keresőoptimalizálási teljesítményedre nézve, és mérhető csökkenést eredményezhet a Google rangsorában.

John Mueller szerint egy kisebb technikai probléma nem valószínű, hogy drámai változásokat okozna a rangsorban. Problémák akkor fordulnak elő, ha a Googlebot egyáltalán nem tud feltérképezni egy webhelyet: például, ha a szerver nem érhető el, vagy blokkolja a keresőrobotot.

Tehát a Google rangsorának csökkenésére lehet számítani egy nagyobb átalakítás után, mint például az URL-struktúra megváltoztatása, a webhelyek migrációja stb.

Diagnózis

Ha nemrégiben hajtottál végre webhelymódosításokat, nyisd meg a Google Search Console-t, és lépj az Indexelés > Oldalak menüpontra. A nem indexelt URL-ek számának meredek növekedése a webhely módosításának dátuma után megerősítheti a gyanút.

Görgess le a „Miért nincsenek indexelve az oldalak” jelentéshez. A Google naplózza és leírja az összes felfedezett feltérképezési és indexelési problémát, így a probléma azonosítása és kijavítása meglehetősen egyszerű.

Ha az okok továbbra is tisztázatlanok, programok segítségével feltérképezzük a teljes webhelyet. A webhelyelemzés feltár néhány tipikus technikai problémát, amelyek befolyásolhatják az indexálást és végső soron a rangsorolást.

Hogyan lehet javítani?

Ha a forgalom csekély mértékű, akkor valószínűleg várnod kell néhány hetet, hogy meglásd, megoldódik-e magától a helyzet. Ha azonban a visszaesés hirtelen és jelentős, akkor webhelyeden súlyos technikai hibák léphetnek fel, amelyek sürgős SEO-javításokat tehetnek szükségessé.

Mindenképpen érdemes ellenőrizni:

  • HTTP állapotkódok: Minden fontos URL-nek 200-as kódot kell visszaadnia.
  • 301-es és 302-es átirányítások: Mindegyik nem hibás, és a megfelelő helyre mutat.
  • Kanonikus URL: A megfelelő gyűjtő-URL a helyén van.
  • Robot-txt: A robots.txt fájlt frissítettük, és nem tiltja le a legfontosabb tartalmat.
  • Meta robotok és noindex címkék: A címkék nem akadályozzák meg a fontos oldalak indexelését.
  • Lokalizálás: Minden hreflang címkéje megfelel a megfelelő nyelvi verzióknak.
  • Belső linkelés: A vizualizáció webhely architektúrája egyértelmű, a legtöbb belső hivatkozás az összes fontos oldalra vezet.

Megelőzés

Valójában semmilyen módon nem lehet elkerülni a forgalom elvesztését a webhely megújítása során. Állj készen arra, hogy zuhanást tapasztalsz majd a forgalomban, amelynek mindenesetre néhány héttel később vissza kell térnie, ha mindent jól csináltatok.

A weboldal újratervezése előtt nemcsak a lehetséges előnyöket, hanem a várható veszteségeket is előre kell látni. Íme néhány dolog, amely segít megelőzni a Google rangsorának csökkenését egy technikai átalakítás után:

  • A módosítások hozzáadása előtt készíts biztonsági másolatot webhelyedről – valószínűleg könnyebb visszalépni és kivizsgálni a problémát anélkül, hogy rengeteg forgalom vesztene.
  • Futtass le egy teljes webhely-auditot minden változtatás előtt és után a teljes kép megtekintéséhez.

6. Elveszett backlinkek

Ahogyan az új gyenge minőségű hivatkozások beszerzése ronthatja a SERP teljesítményét, ugyanúgy elveszítheted a már meglévő jó minőségű backlinkeket is.

Diagnózis

A megfelelő programmal könnyen ellenőrizhető, hogy az elveszett backlinkek okozzák-e a rangsor csökkenését. A grafikon lehetővé teszi, hogy egy pillantással felmérjük a backlink helyzetét, és megnézzük, vannak-e kritikus veszteségek.

Hogyan lehet javítani?

Ha szeretnéd visszaszerezni az elveszett linkeket, logikus, hogy fel kell venni a kapcsolatot a webhely tulajdonosával. Ennek módja a backlinkek természetétől függ. Van kapcsolatod az oldal tulajdonosával? Ha igen, egy gyors üzenet elég lehet a link visszaszerzéséhez.

Megelőzés

A visszamutató linkek elvesztésének lehetősége egy újabb ok arra, hogy rendszeresen figyeld linkprofilod. Végül is, ha azt észleled, hogy egy link azonnal elveszett (és nem négy hónappal később), a weboldal kezelője sokkal valószínűbb, hogy emlékezni fog arra, hogy eltávolította a linket.

Érdemes itt is beállítani állandó linkprofil figyelést.

 

7. A felhasználói viselkedés megváltozása

A Google képviselői gyakran mondják, hogy a viselkedési mutatók túl zajosak ahhoz, hogy befolyásolják a rangsorolást, de számos keresési szabadalom és számos valós kísérlet ennek ellenkezőjét mutatja.

Dióhéjban, ha egy oldal nem felel meg a felhasználói elvárásoknak, azt a felhasználói viselkedés jelzi. Például, ha a látogatók csak néhány másodpercig nézik az oldalt, majd ugyanazzal a lekérdezéssel visszatérnek a Google-hoz, ez azt jelenti, hogy nem találták meg, amit akartak. És egy ilyen oldal nem marad magas rangú, legalábbis sokáig egész biztosan nem.

Így használhatja a Google a kattintásokat, a felhasználói figyelmet és az elégedettséget annak megállapítására, hogy a keresési eredmények jók-e.

Diagnózis

Ha azt figyeled meg, hogy oldalad folyamatosan ereszkedik lefelé a SERP-ben, ellenőrizd, hogy megfelel-e annak a célnak, amelyre létrehoztad. A Google Analytics segít megérteni ezt a felhasználói elköteleződés, az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány és egyebek révén.

Az elköteleződési mutatók céloldal szerinti megtekintéséhez a Google Analytics 4-ben lépj a Jelentések > Elköteleződés menüpontra, és válassza az Oldalak és képernyők lehetőséget. Megjelenik az összes URL-címe, valamint azok alapvető statisztikái, például a megtekintések, a felhasználók, a felhasználónkénti megtekintések és az átlagos elköteleződési idő. Megadhatod a dátumot, hogy összehasonlíthasd, hogyan változtak a statisztikák a helyezések csökkenése óta.

A Jelentéssablon testreszabásával bármilyen más mutatót is felvehetsz. Add hozzá a szükséges felhasználói viselkedési mutatót a legördülő menüből, és mentsd el a jelentést.

Ügyelj a megnövekedett visszafordulási arányokra, a csökkent elköteleződési arányokra, a konverziós arányokra vagy bármi másra, a céloldalak céljaitól függően.

Az UX-problémák másik helye a Search Console oldallal kapcsolatos élményeiről szóló jelentés. A Core Web Vitals mérőszámaihoz kapcsolódó figyelmeztetéseket jelenít meg: lassú betöltési idők, elrendezési eltolások, hosszú válaszidők stb. Ha ezek a tényezők kezdenek kudarcot vallani, oldalai fokozatosan csökkenhetnek a rangsorban.

Hogyan lehet javítani?

Mi először is újra ellenőrizzük a problémákat a WebSite Auditor segítségével. Az eszköz lehetővé teszi a teljes webhely ellenőrzését a Core Web Vitals problémák miatt.

Ha kiválasztunk egy oldalt, megtekinthető bontásban, és megmutatja, hogy mi a probléma.

Itt vannak azok a szempontok, amelyekre ilyenkor összpontosítani kell:

  • Addig dolgozunk a Core Web Vitals tényezőkön, amíg minden URL-címe zölden jelenik meg a Search Console-ban (ami azt jelenti, hogy megfeleltek a CWV-értékelésen). Ez a javulás bizonyos előnyökkel járhat a rangsorban.
  • Egyenként újra értékeljük a céloldalakat, hogy megtaláljuk az UX-hez kapcsolódó fejlesztési lehetőségeket.
  • El kell kerülni a rossz tervezési gyakorlatokat, amelyek problémákat okoznak a rangsorolás során, mint például a tolakodó felugró ablakok, a zavaró navigáció, a nem reagáló elrendezés és hasonlók.

Megelőzés

Nehéz előre látni a felhasználói viselkedés változásait. Amit megtehetünk, az az, hogy megtervezzük az oldalakat és tartalmukat és megfelelővé tesszük azokat a felhasználók elvárásainak. Ez egy elég nagy téma, így megér egy külön bejegyzést a jövőben.

 

8. A mobileszközökre való optimalizálás hiánya

A keresőmotorok különösen törekednek arra, hogy a webet mobilbaráttá tegyék. Amikor a Google rangsorolásáról van szó, a mobilbarát webhelyek sokkal fontosabbak, mivel manapság a mobil keresőrobot az asztali számítógépek előtt járja be az internetet. De ne ess pánikba, ez nem jelenti azt, hogy az asztali webhelyek nem vesznek részt a SEO versenyben.

Egyszerűen fogalmazva, a mobileszközöknek felhasználóbarát formában kell megjeleníteniük a tartalmat. A mobil barátságtalanság a rangsor hirtelen változásait, valamint a keresőoptimalizálási forgalom csökkenését is okozhatja. Például, ha az egyik versenytársad mobileszközökre optimalizálja webhelyét, annak eredményeként megelőzhet téged a rangsorolásban mobil eszközökön. Ez igazán webshopok tekintetében kritikus, hiszen itt a forgalom már több, mint 70%-a mobil eszközökről érkezik.

Diagnózis

Ha szeretnéd megtudni, hogy SEO helyezéseidnek csökkenése összefügg-e a mobilkeresési problémákkal, a Google Analytics segítségével eszközkategóriák szerint ellenőrizheted célközönséged. A Jelentések > Felhasználó > Technológia áttekintés lapon találod. Nézd meg, hogy a mobilközönség növekszik vagy csökken. Ha csökkenést látsz, újra meg kell vizsgálnod, hogyan teljesítenek oldalaid a mobilkeresésben.

Google Analytics eszközök szerint.

Hogyan lehet javítani?

A mobilbarátság manapság kevésbé probléma, hiszen mindenki hallott a fontosságáról. De ha ezt a pontot valahogy kihagytad, feltétlenül ellenőrizd még egyszer:

  • Tekintsd át az egyes problémás URL-eket egy Mobilbarát teszt segítségével, és ellenőrizd, hogy mobilbarát-e.
  • Tekintsd meg a Mobil használhatóságot a Search Console Élmény lapján. Ha mobilokon rosszul néznek ki az oldalaid, figyelmeztetést és magyarázatot kapsz a fejlesztésre.

Megelőzés

Ha meg szeretnéd kímélni magad a mobilos rangsor csökkenésével kapcsolatos problémáktól, építsd fel webhelyeid mobilbarát témákra, vagy alkalmazz reszponzív tervezést. Így nem is kell túlzottan a mobilbarátságra összpontosítanod.

Ezenkívül ellenőrizd a keresőoptimalizálási rangsorod külön asztali és mobileszközök esetén, hogy megtudd, eltér-e az egyes oldalak rangsorolása feltűnően.

Ha nagy különbségek vannak az asztali és mobileszközök rangsorolásában, akkor bizonyos fejlesztések potenciálisan több mobilos felhasználót hozhatnak.

 

9. Kulcsszó kannibalizálás

Néha az oldalak versenyezni kezdenek egymással az organikus keresésben, mert mindkettő ugyanarra a kulcsszóra lett optimalizálva. Ez akkor fordulhat elő, ha az oldalak keresési szándéka homályos, vagy valamelyest hasonló témákat fednek le.

Diagnózis

A Search Console-ban hasonlítsd össze a megjelenítések legnagyobb különbségét a csökkenés dátuma előtt és után. Így könnyen észreveheted, hogy mely oldalak versenyeznek a kiválasztott oldallal.

Hogyan lehet javítani?

Ha a helyezés és a forgalom az ugyanazon kulcsszóért versengő oldalak miatt romlik, jobban meg kell kutatni és optimalizálni a következő dolgokat:

  • Vizsgáld meg az egyes oldalak szándékát és célkulcsszavait; döntsd el, hogy konszolidálni vagy frissíteni szeretnéd őket.
  • Fordulj egy marketing ügynökséghez, akiktől tippeket kaphatsz a kulcsszóoptimalizálással kapcsolatban. Több eszköz a TF-IDF algoritmus segítségével ellenőrzi a tíz legjobban rangsorolt URL-t, és kulcsszóhasználati tippeket készít.
  • Fedezd fel a kapcsolódó témákat a tartalomban, hogy átfogó és releváns legyen. Adj hozzá long tail kulcsszavakat, kapcsolódó kifejezéseket, több témát és kérdést, hogy tartalmaid továbbfejleszthesd.
  • Adj hozzá belső hivatkozásokat oldalaidhoz, releváns kulcsszavakkal a horgonyszövegben.

Megelőzés

Annak elkerülése érdekében, hogy az egyes oldalak rangsorolása a kulcsszavak kannibalizálása miatt váratlanul csökkenjen, készíts egy áttekinthető kulcsszótérképet, amelyen minden kulcsszót megfelelően kell elosztani a céloldalakon. Ez egyszerűen megtehető akár egy excell táblázatban.

 
Megtekintések száma: 33 | Hozzáadta:: iceman | Címkék (kulcsszavak): linképítő, marketing, keresőoptimalizálás, seo, linképítés | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
avatar