A linképítés a XXI. század kéretlen-kelletlen marketing terméke. Muszáj csinálni, de hogy a keresési helyezéseken túl mivel járul hozzá a világ előrehaladásához, mivel teszi valóban értékesebbé a honlapodat, azt igazából meg nem tudom mondani.
Annyi hülyeséget, szándékos vagy nem szándékos félrevezetést látni a linképítés témában, hogy gondoltam összeszedem a gondolataimat és a tapasztalataimat.
Ahogy már megszokhattad tőlem, amellett, hogy igyekszem konkrét tanácsokat is adni, azért nem felejtek el rálépni azoknak a feje búbjára, akik finoman szólva is nem a legkorrektebb információkat adják közre a linképítés témájában.
Linképítés: miről olvashatsz ebben a cikkben?
Az alábbi linkekre kattintva az oldal megfelelő fejezetéhez juthatsz:
Mi a linképítés?
A linképítés az a tevékenység, amivel eléred, hogy más honlapokon a te honlapodra mutató linkek szülessenek. Vagyis ezeket a te honlapodra mutató linkeket "építed” más honlapokon.
A linképítés elsődleges célja az, hogy a keresők jobban szeressék a honlapodat. Ennek a tevékenységnek általában nem sok köze van ahhoz, hogy ezekről a linkekről érkezik-e valós forgalom, vagy hogy az onnan érkező látogatók aztán milyen arányban konvertálhatók (teszik azt, amit szeretnél). A linképítés csak annyit tesz, hogy linkek legyenek, amiket a kereső szeret. Ha jönnek látogatók és értékesek, az inkább egyfajta extra ebből a nézőpontból.
Álljunk meg egy szóra, miért is jó ez a keresőnek?
A Google annak idején 1998-ban azzal tudott robbantani, hogy megalkotta a honlapra mutató linkek számából és értékéből számított PageRank elméletet. Akkor ők azt mondták, hogy ha nagyon sok honlapról mutat link a te honlapodra, akkor az biztos nagyon király. Ráadásul minél "értékesebbek” ezek a honlapok (mondjuk az index.hu értékesebb mint a janoska-es-gyurika-kft-bodrogkeresztur.hu), annál jobb a honlapod.
De nem kellett sokáig várni, megjelentek azok a cégek és emberek, akik valamilyen ellenérték fejében elhelyeztek linkeket más honlapokon (vagy felajánlották ennek lehetőségét a sajátjukon), hogy ügyfeleik weboldalát ezzel a Google szemében értékesebbé tegyék. Mára ez egy igazi rabló-pandúr harc lett, nemzetközi "linképítő iparággal”. Hogy mennyi értelme van ez alapján számítani egy honlap helyezését bizonyos keresőszavakra, azt mindenki döntse el maga.
Milyen a jó link?
A linképítéshez hozzátartozik annak a megértése is, hogy mit és hogyan figyel a Google a linkeknél. Ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni, akkor csak annyit mondanék, hogy a jó link a sok link, de a dolog azért ennél kicsit bonyolultabb.
Leegyszerűsítve a linkek esetében négy dolog fontos:
- Minél több legyen belőlük.
- Milyen a linket adó honlap és aloldal "reputációja” – általánosságban és az adott kulcsszóra?
- Milyen kulcsszóra vagy kulcsszavakra van a link "ráültetve” (szakszóval: horgonyszöveg)?
- A link (horgonyszöveg), a linket adó oldal és a céloldal mennyire vannak összefüggésben, mennyire relevánsak egymáshoz képest?
Mi az a horgonyszöveg?
A horgonyszöveg az a szöveg, amire a link rá van ültetve. Vagyis az a szöveg, ami általában kék vagy más színnel jelenik meg, és amire rákattintva a másik honlapra vagy másik aloldalra jutsz el. Ennek a szónak valami olyasmi a forrása, hogy ezzel horgonyozzák le, kötik a két oldalt egymáshoz (az angol anchor – horgony szó igeként is használatos, szorosan hozzáköt értelemben). Kép esetében horgonyszövegként a kép alt tagje számít.
Linképítés és horgonyszöveg
A horgonyszöveg kulcsfontosságú a linkek esetében. Ez az a szöveg, amivel a kereső azonosítja, hogy miről szól a cél oldal. Tehát ha a horgonyszöveged a "további információ”, akkor a céloldalt leginkább a "további információ” kulcsszóra erősíted.
Próbáld meg minden esetben minél inkább a megcélzott kulcsszót, annak változatait használni horgonyszövegként, némi változtatással, hogy a linkek természetességének látszatát megőrizd.
A linképítés lépései
A linképítés az én szememben tényleg csak a szükséges rossz, semmi több. Ezért nem fogok most ódákat zengeni a linképítés folyamatának gyönyöréről, vagy nagyon részletesen, mindenre kiterjedően leírni az összes trükköt. Bemutatom, hogy mik azok a legfontosabb lépések, amivel egy honlap számára linkeket építhetsz – akár te magad csinálod ezt a feladatot, akár kiadod másnak. Illetve megpróbálom valamilyen szinten az elméletet érthetővé tenni. Szerintem sokkal könnyebb valamit úgy csinálni, ha érted miről van szó, mintha csak a szádba rágták, hogy ezt meg azt írd ide és oda, de fogalmad sincs róla, hogy valójában miért csinálod.
Az én tapasztalatom szerint a linképítés akkor működik a legjobban, ha a honlap érettségéhez mértem több fázisra osztva kezelik. Nézzük ezeket a fázisokat!
1. Induló honlap: mindegy csak legyen
Egy induló honlap esetében tényleg az a legfontosabb, hogy egyáltalán legyenek rá mutató linkek. És minden egyéb híreszteléssel ellentétben kezdetben akár 1-2 link is elég lehet. (Persze rövid távú gondolkodás esetén megértem az ezzel ellentétes híreszteléseket: néhány link építése egyetlen linképítő cégnek sem üzlet.)
Íme az elmélet és a tapasztalatt emögött a kijelentésem mögött:
A Google alapvetően úgy térképez föl honlapokat, hogy ha mutat rá link, akkor felveszi a "teendők” közé – a honlapok listájára, amiket végig kell nézni. És habár a Webmestereszközökbe regisztrálással és a webhelytérkép megadásával is elősegítheted ezt a folyamatot, egy induló honlapnál nagyon sokat számít, ha már egy-két "külsős” is hivatkozik rá.
Ha a honlapod most indul, és végigmentél a Keresőoptimalizálás lépésről lépésre cikkemen és a szövegeket keresőoptimalizáltan írtad, akkor már néhány linkkel nagyon jó helyezést tusz elérni. Gyengébb vagy közepes kulcsszavakra ez akár első oldalt is jelenthet egy héten belül.
Ha most hitetlenkedsz, vagy az jut eszedbe, hogy eddig nem ezt hallottad, akkor konkrét tapasztalat (2013. júliusi), hogy egy induló webáruháznál egyetlen link(!) a felhasznált WordPress sablon letöltési oldalán hozzászólásba írva (vagyis: egy szinte jelentéktelen aloldalról egy általában semmibe nézett, "nofollow”, a Google által elvileg nem is követett link) egyetlen hét alatt három közepes kulcsszóra is első helyre hozta az amúgy teszt verzióban üzemelő, kevés feltöltött termékkel rendelkező (magyarul: félgagyi) honlapot.
Hová kerüljön az első néhány link?
Én kiindulásnak változatlanul a lap.hu linkkatalógusokat szeretem használni. Egyrészt ezek viszonylag erős és értékes linkeket jelentenek, másrészt 10 esetből 9-szer korrekt visszajelzést kapsz a honlapodról az induláskor. A lap.hu ugyanis nem vesz fel honlapot, ha néhány fontos elem (pl. cégnév, adószám, elérhetőség) hiányzik, nem érzik témába vágónak vagy elég tartalmasnak. Ha tehát az első lap.hu oldalon elfogadásra kerül a honlapod, az nemcsak egy jó lökést ad a keresők számára, de azt is jelenti, hogy más linkmegosztókban, linkkatalógusokban szinte biztosan elfogadásra kerül.
2. A beindítás: Ingyenes aranybánya – közösségi média fiókok
Megmondom őszintén, még azon is elgondolkoztam, hogy ezt a pontot egyáltalán leírjam-e. Annyira kézen fekvő, annyira nagy eredményt hozó megoldásról van ugyanis szó, ugyanakkor akkora ellenérzést érzek ügyfelek-barátok köréből a közösségi média irányába, hogy sokszor már feladom azt is, hogy egyáltalán magyarázzam, mennyire kell ez.
Közösségi média
Most figyelj, mert elárulom az induló honlapod egyik rakétahajtóművének a titkát. A miértet és a pontos hogyant nem mondom el, de elég ha megfogadod, amit itt most olvasol:
Szeresd vagy utáld a közösségi médiát, használd vagy felé se nézz, itt most ez nem számít. Készíts annyi közösségi média oldalon egy-egy fiókot az új honlapodnak, mindegyikről egy-egy visszamutató linkkel, amennyit csak tudsz. Tedd ezt meg mindenféle huszadrangú linkkatalógusokba való regisztrálás előtt!
3. A felfuttatás: Értékesebb linkek
Amikor már van valami alapja a honlapodnak, mutat rá néhány link, megérkeztek az első látogatók és a tartalom is egyre bővül, itt az ideje, hogy valóban a mennyiségre és a minőségre egyszerre menj.
Ezt a pontot a legnehezebb egy ilyen írás korlátozott keretei között össefoglalni. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak üzletáganként, honlaponként változhat a követendő struktúra, de sokszor más vezet a leggyorsabban eredményre ma, mint néhány évvel ezelőtt.
Ez az a pont, amikor érdemes minél több linkkatalógust megtalálni, és ott linkeket elhelyezni. Ha lehetséges, és van elég tartalom a honlapodon, akkor sok linkkatalógusba több kategóriákban is be tudsz regisztálni, akár aloldalakkal is. Az is igaz, hogy nagyon sok katalógus ettől mereven elzárkózik, vagy csak pénzért teszi elérhetővé.
Érdemes megnézned a konkurenseidet, hogy ők milyen oldalakról szereznek linkeket. Nagyon jó kiindulás lehet, nem feltétlenül azért, hogy egy az egyben lemásold, de rengeteg ötletet, információt szerezhetsz, plusz azt is megtalálhatod, hogy hol gyengék, hol tudsz előre kerülni. Anélkül, hogy elmerülnék a részletekben, az ember ilyenkor gyakran azt fedezi fel, hogy a konkurens rengeteg linkjének horgonyszövege pl. maga a honlapcím. Ha a fentieket összerakod – amit pl. a horgonyszövegről írtam -, akkor lehet, hogy akár erősnek tűnő konkurens oldalakat is lenyomhatsz.
Összességében én ennél a pontnál azt tanácsolom, hogy menj a mennyiségre a linkek forrását illetően, és a minőség tekintetében nagyon figyelj a horgonyszövegedre.
4. Érett honlapok: Forgalmat hozó linkek
Honlapja válogatja, hogy mennyi idő után, de eljön az a fázis, amikor a linkeket már nem csak a keresőnek építjük. Vagy legalábbis a keresőknek szóló linképítés mellett megjelennek olyan linkek is a tudatosan építettek között, amiknek a célja az is, hogy valódi látogatókat hozzon.
Hogy is van ez? Ha itt elgondolkoztál, hogy miféle link az, ami nem hoz látogatókat, akkor ki kell hogy ábrándítsalak. A tapasztalatom szerint a linképítésben-keresőoptimalizálásban nem annyira járatos emberek – és egyáltalán nem ciki, de a honlap tulajdonosok többsége ilyen – számára a link, a linkek szükségessége egyet jelent azzal, hogy onnan látogatók fognak érkezni. Hát nem. Az eddigiek nagyrészt arra voltak jók, hogy a keresők lássák a honlapodat, innen – egy-két kivételtől eltekintve – valódi, célcsoportból érkező látogatók nemigen fognak érkezni.
Hogyan lehet "látogató szerző” linkeket építeni?
- Lap.hu oldalakon. Ez az a linkkatalógus-csoport, ami a magyar nyelvű interneten általában a legtöbb látogatót képes hozni. Sok honlap esetében a Google után, akár pl. a Facebookkal egy nagyságrandben érkeznek innen látogatók. Ehhez egy dologra van szükség: minél több aloldalt, minél több lap.hu oldalra regisztálj be.
- Speciális, szakmai oldalakon. Szinte minden szakmának vannak olyan, sokat látogatott gyűjtőoldalai, ahol szívesen látják a honlapodat, ha hasznos tartalmat is nyújtasz.
- Valódi üzleti partnerek honlapjain. Itt ne a "Linkcsere partnerek” feliratú, többszáz, egymástól és a honlaptól teljesen független témában összegyűjtőtt linkekre gondolj, azok forgalmat biztosan nem hoznak. Keresd meg azokat az üzleti partnereidet – vevőidet, beszállítóidat -, akiknek színvonalas és látogatott honlapjuk van. Kérd meg, hogy írjanak egy cikket rólad. Adj egy pozitív vevői visszajelzést, és kérd meg, hogy tegyék ki egy linkkel a honlapodra. Vagy légy kreatív, és találj ki valami más módszert.
- Szakmai blogokon, fórumokon. Ez kétféle módon történhet, és mindkettő kicsit feszegeti a határokat. Egyrészt valamilyen módon érd el, hogy egy blog tartalmi részébe bekerülj. Ennek legegyszerűbb módja, ha te magad felajánlod egy szakmai cikk megírását, egy linkért cserébe. Másrészt a hozzászólásoknál valamilyen módon említsd meg a honlapodat. Ez általában nagyon reklámszagú, és nem is szokták-szoktuk szeretni. De tudsz néha olyat írni, amivel valóban hasznos tartalmat nyújtasz a linken keresztül. Én személy szerint minden blogomról kicenzúrázok minden olyan linket, amiről látom, hogy csak a link kedvéért tették oda. De ha hasznos infót ad az olvasóimnak, akkor benne hagyom, még akkor is, ha esetleg a konkurensem oldalára mutat az adott link.
- Közösségi média. Ha a kettővel ezelőtti pontban megfogadtad a tanácsomat, és csináltál magadnak közösségi média fiókokat, akkor most kezdd el őket aktívan használni. Minél több aloldalt, tartalmat, akciót jelentess meg minél több felületen, a honlapodra visszamutató linkkel együtt. (Megjegyzés: ez itt most nem Facebook vagy közösségi média tanácsadás, távolról sem. Ez a bekezdés csupán ezeknek az ingyenes felületeknek a honlapodra mutató linkek körében lévő fontosságát próbálja hangsúlyozni.)
5. Haladóknak: A linképítés csínja-bínja
Ha eddig eljutottál, alapvetően két dolog lehetséges. Vagy szeretik a keresők a honlapodat és jó helyen hozzák a számodra fontos kulcsszavakra, vagy nem. (De tényleg, nemigen van más választás).
Ha jól felépített, hasznos tartalmat tettél a honlapodra, és nem erős kulcsszavakra próbálsz előre jutni, akkor valószínűleg már ezzel elég jó helyre tudsz kerülni. Ha vagy gyenge a tartalom, vagy nincs jól felépítve, vagy túl erős kulcsszavakra próbálsz meg lőni, akkor ez kevés lesz.
Akkor jönnek azok a trükkök, amik már túlmutatnak ennek az írásnak a keretein. Mindenféle állatok rémei kísértenek az interneten a témában – panda, pingvin -, de maradjunk annyiban, hogy lehet a honlapodra linkeket építeni. Az én véleményem szerint ez az a pont, amikor mindenképp érdemes legalább tanácsadás szintjén egy profi linképítő vagy keresőoptimalizáló csapatot megkeresni.
Mit szabad és mit nem?
Figyelem! A linképítés terén nem igazán van legális vagy nem legális tevékenység. Valami vagy megfelel a Google irányelveinek, vagy nem. És ami nem, azt vagy észreveszi, vagy nem. Ezt csak azért írom, hogy tudd, azért mert egyszerre elhelyezel százezer linket valami robottal, még senki sehol téged felelősségre nem vonhat. "ÍLegfeljebb” kikerülsz a Google-nél a pixisből, és egy időre kénytelen leszel hanyagolni a keresőkből érkező forgalmat.
Egy tökéletes világ – avagy hogyan ver(het)nek át a linképítők?
Ahogy nézegetem a linképítő cégek hirdetéseit, ajánlásait, sokszor az az érzésem, hogy valóban egy tökéletes világban élünk. Mindenki fillérekért vállalja értékes, forgalmat hozó és a keresők által imádott linkek építését. Ami a hab a tortán, hogy nemcsak minden egyes linket egyedileg írnak meg, de még arra is figyelnek, hogy kifejezetten a te üzletágadhoz értő, abban tökéletes magyarsággal fogalmazó emberek készítsék a linkjeidet.
Csak végiggondolom hirtelen, hogy milyen témában építgettünk mostanában linkeket, és már zsong a fejem. Keresőoptimalizálás (na persze), receptek, horgászat, építészeti szoftver, gyerekjátékok, trendi és dizájner elektronikai eszközök, számítógépes rendszer-üzemeltetés, gyógyszertár, ipari anyagvizsgálat, utazási iroda, stb., stb., stb.
Szerinted?
Van ezek közül akár kettő is, aminek egy kicsit is van közük egymáshoz? Van ezek közül kettő is, amihez ha valaki ért, akkor a másikhoz is? Arról nem beszélve, hogy mindezt magyarul és angolul…
Szóval ha nem tévedek, az egyéni szövegezést és minden esetben hozzáértő linképítőt kínáló cégek vagy átvernek, vagy szinte minden megbízásra külön embereket bíznak meg. Nem tudom melyik a rosszabb. Hazudni az ügyfélnek – úgysem jön rá – , vagy több tucat beszállítóval-munkatárssal dolgozni, akik vagy értenek ahhoz, amit csinálnak (most: a linképítéshez), vagy nem. Döntsd el te magad.
Megoldás? Add ki vagy magad építsd a linkeket?
Mindent eldöntő tanácsot most nem fogok adni. Olvastam már szakmán belül olyat, hogy a linképítést csakis külsős cég végezheti profin (kitaláltad: linképítő cég tollából való mondás), meg az ellenkezőjét is, hogy ezt aztán sose add ki másnak.
Én valahol középen foglalok helyet. Ha a fenti linképítési lépéseket sorba veszed, akkor az első kettőt szinte soha nem adnám ki kifejezetten linképítő cégnek, csak akkor, ha a teljes keresőoptimalizálást is kiadom. A későbbi lépéseknél a helyzet válogatja, míg az utolsó lépésnél, ahogy írtam, szinte minden esetben vagy kiadnám, vagy legalábbis konzultálnék szakértővel.
Egy biztos. A Google kinyilatkoztatott és tapasztalt irányváltása, hogy a közösségi médiáknak egyre nagyobb teret enged a honlapok értékelése során. Márpedig innentől kezdve a linképítés nem választható el az online marketing egyéb elemeitől. Vagyis én azt tanácsolom, hogy ne kifejezetten a linképítésre, hanem az online marketingedre keress megoldást. És válaszd azt a megoldást a linkjeid kezelésére, ami ebbe a legjobban beleillik.
A csattanó: mire képesek a linkek?!
Kattints ide (click here) az Acrobat Reader letöltéséhez!
Mindenesetre ha bármi kétséged lenne a linképítés fontosságát illetően, vagy azt gondolnád, hogy ez nem annyira számít, akkor keress csak rá a "Click here” [magyarul: kattints ide] kifejezésre a Google-ben (vagy kattints a linkre, hogy a saját szemeddel lásd). Már-már legendaszerűen és letaszíthatatlanul az Adobe Acrobat Readerét fogod az első helyen találni.
Hogy miért? Remélem ez után a cikk után most már érted.
Forrás: Honlapra fel! |