23:05 SEO alapok, keresőoptimalizálás 2022-ben | |
A SEO jelentéseMi az a seo? A keresőoptimalizálás, vagy SEO (angolul Search Engine Optimization) lényege, hogy egy weboldalt bizonyos szavakra, kifejezésekre az organikus találati lista elejére, optimális esetben az első helyére juttassuk. Magyarországon a keresőoptimalizálás egyet jelent a Google keresőre történő optimalizálással.Organikus találati lista?Amikor keresel a Google keresőben, akkor a találati lista első pár eleme fizetett hirdetés lesz. Ha ide szeretnél bekerülni, akkor neked a Google Ads rendszerben kell hirdetned. A fizetett hirdetések után viszont az organikus - nem fizetett - találatok következnek, ahova már be lehet kerülni keresőoptimalizálással.A fizetett hirdetések után az organikus találati lista következik
A keresőoptimalizálás egy hosszú, véget nem érő folyamat, amivel hosszú távon, ingyenes forgalmat tudunk terelni a weboldalunkra. Ahhoz, hogy az oldalunk minél feljebb jelenjen meg a találati listában, először is technikailag kell rendben lennie. Ha ez megvan, jöhet a tartalom. Nagyon erős, releváns, a keresési igényeket kielégítő tartalomra lesz még szükség, amit minél több erős oldalról jövő backlink támogat. Ebben a cikkben bemutatom a legfontosabb SEO fogalmakat, szabályokat, amik nélkülözhetetlenek 2022-ben a sikeres keresőoptimalizáláshoz. A SEO előnyeiSzerencsére egyre többen ismerik fel, hogy a SEO nem egy opció a vállalkozás számára, hanem a SEM (Search Engine Marketing) nélkülözhetetlen eleme.
Vásárlót hozA Google-ből érkező kereső nagyobb eséllyel lesz vásárló, mint aki hirdetésre kattintva jön az oldalra.Hosszútávú előnyA kereső első találatai közé bejutni hosszú és nehéz feladat. Éppen ezért a versenytársakkal szemben hosszútávú versenyelőnyt jelent!KöltséghatékonyA SEO hosszútávon a legköltséghatékonyabb marketing eszköz, ami akkor is hozza a vásárlókat, amikor nem fut hirdetése!Olcsóbban hirdethetEgy keresőre optimalizált oldalon a látogatók több időt töltenek, megtalálják amit keresnek. Ugyanezek a szempontok fontos minőségi mutatók a PPC platformoknál is (Google, Facebook). A SEO-nak köszönhetően csökkenthetők a hirdetési költségek és javítható a hirdetési pozíció is.De ha még mindig nem győztelek meg, jöjjön néhány érdekes SEO statisztika:
Google keresőAhogy a bevezetőben is írtam, hazánkban a keresőoptimalizálás a Google keresőre történő optimalizálást jelenti és ezt máris megmagyarázom. Azt tudni kell, hogy több kereső motor létezik a világhálón, de a Google részesedése a legnagyobb nálunk. 2020 júniusában a Google kereső részesedése 97.73% volt, szóval kijelenthetjük, hogy a magyarok a Google keresőjét használják.Mielőtt elkezdenénk a kereső optimalizálást, azzal legyünk tisztában, hogy a kereső algoritmusok nem nyilvánosak. Senki sem tudja hogyan működnek, hogyan rangsorolnak, cserébe viszont állandóan változnak. Mégis az évek tapasztalata azt mutatja, hogy vannak bizonyos alap szabályok, amiket érdemes betartani, ha szeretnénk jó helyen megjelenni a SERP (Search Engine Result Page)-ben. SEO alapokA keresőoptimalizálás során legtöbbször négy dolgot vizsgálunk:
Technikai SEOAhhoz, hogy a Google algoritmusa egyáltalán megtalálja az oldalunkat és megfelelően olvasni tudja, nagyon fontos, hogy az oldalunk olyan technikai állapotban legyen, ami megfelel a kötelező feltételeknek.Ezek az eszközök az oldalon található linkek és a sitemap segítségével végigjárják, feltérképezik az egész oldalt, és az összes fontos hibára felhívják a figyelmet. Nemrég összeállítottam egy 100-as SEO ellenőrző listát, hogy általában milyen elemeket vizsgálnak ezek az eszközök. Íme néhány fontosabb :
on-page SEOHa technikailag rendben van az oldal, akkor annyit értünk el, hogy megadtuk a keresőrobotnak a lehetőséget, hogy lássa és értelmezze az oldalunkat. Pusztán technikai SEO-val senki se fog a kereső első helyére kerülni! Most elkezdhetünk a tartalommal foglalkozniA keresési szándék tehát lényegesen tudja változtatni az organikus találati listát. Sok esetben, hogy kiszolgáljuk a keresési szándékot, elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom írása. De a tartalom nem minden! Az oldalnak átláthatónak, strukturáltnak kell lennie. Az on-page SEO-ban ezekre figyeljünk oda kiemelten:
KulcsszókutatásA kulcsszókutatás lényeg, hogy megtaláljuk azokat a legfontosabb keresési kifejezéseket, amikre a leggyakrabban keresnek. A kutatás során meghatározzuk a fő kulcsszavakat és a hozzá kapcsolódó hosszabb, úgynevezett long-tail kulcsszavakat. A kulcsszókutató eszközök megmutatják számunkra, hogy az egyes kifejezésekre mekkora a keresési volumen és milyen nehéz rájuk bekerülni.Kulcsszókutatás tippek1. Specifikus kulcsszót válasszA kulcsszókutatás során sokan követik el azt a hibát, hogy olyan kulcsszóra próbálnak optimalizálni, ami nem elég specifikus. Egy általános kulcsszónak nyilván a legnagyobb a volumene, de azzal is legyünk tiszában, hogy ezekre a verseny is nagyobb. Az okosok a túl sok versenytárssal való versenyzés helyett, a specifikusabb, de könnyebben megszerezhető kulcsszavakra optimalizálnak. 2. Legyen volumene A kucsszókutatáskor arra azért figyeljünk, hogy tényleg keresett szó vagy kifejezés legyen. Ha minimális rá a kereslet, akkor semmit se érünk azzal, hogy bejövünk rá. 3. Releváns kulcsszót válassz A vállalkozásod profiljához és az aktuális tartalomhoz egyaránt releváns kulcsszót válasszunk. Ha teljesen más szektorban tevékenykedsz, mint amire optimalizálni szeretnél, akkor nehéz dolgod lesz. 4. Sose csak egy kulcsszóra optimalizálj Bármilyen tartalmat is állítasz elő, biztos lehetsz benne, hogy nem csak egy kulcsszóra fog megjelenni. Az emberek ezer féle képpen keresik ugyanazt! Ha csak arra figyelsz, hogy a fő kulcsszóra begyere, akkor értékes kapcsolódó kulcsszavaktól, long-tail kulcsszavaktól eshetsz el, amik amúgy lehet, hogy összességében értékesebb forgalmat hoznának, mint a fő kulcsszavad. (Érdekesség, hogy a long-tail kulcsszavak a keresőforgalom 80%-át is kitehetik) 5. Lesz rá megfelelő tartalmad? Ha az adott kulcsszóra nem tudunk jobb tartalmat nyújtani azoknál, akik jelenleg az top találatok között jönnek, akkor felejtsük el. Csak akkor vegyél fel kulcsszót, ha tényleg jobbat, többet tudsz a témáról írni. 6. Lesz aki linkelni fogja? Sokan a szövegírást ott rontják el, hogy olyan tartalomról írnak, ami olyan szűk csoportnak szól, amiből nem fog link származni. Miután kész a tartalom, és elkezdene linket építeni, akkor jön rá, hogy elpazarolt idő volt a cikk. Hogyan végezd a kulcsszókutatástBroad kulcsszó meghatározásaA kulcsszókutatás első fázisa meghatározni azt a broad kulcsszót, amire tényleg úgy gondoljuk, hogy szeretnénk optimalizálni, mert az tényleg releváns.
Ha már megvan az a néhány broad kulcsszó amit megcélzunk, itt az ideje szélesíteni a skálát, tematizálni és kulcsszó csoportokat készíteni. Kapcsolódó kulcsszavak meghatározásaA lenti példában a “motoros kabát” broad kulcsszót vizsgáljuk meg. A kapcsolódó kifejezéseknél rögtön látjuk, hogy ezt a terméket több féle módon keresik. A mi feladatunk felállítani olyan “alkategóriákat”, amikre optimalizálva ezeket a specifikus kereséseket is el tudjuk hozni.Kulcsszókutatás Ahrefs segítségével
A listából látszik, hogy a motoros kabát mellett, a nem, az évszak, a tulajdonság és a márka is jelentős keresési volumennel bír. Ez azt jelenti, hogy a főkategória alá, legalább 3-4 alkategóriát kellene létrehoznunk. SEO SzövegírásA szövegírás lényege, hogy a keresési igényt teljes mértékben kielégítő, jó minőségű, szerkezetű és mennyiségű, továbbá megfelelő kulcsszóra optimalizált szöveget írjunk.Szövegírási tippekA kulcsszókutatás során volt róla szó, hogy csak olyan kulcsszót válasszunk, amiről tényleg mi tudjuk írni a legjobb tartalmat. Ugyanakkor azzal legyünk tisztában, hogy az érték nélküli tartalom csak spam!Ha a célod az első pozícióba kerülni, akkor tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
A keresési szándékra optimalizáljA legtöbben abba a hibába esnek a szövegírás során, hogy nem veszik figyelembe a keresési szándékot. Megírják, létrehozzák a tartalmat még azelőtt, hogy megértenénk valójában mit keresnek az emberek azzal a kulcsszóval.A Google célja, hogy a kereső megkapja amit keres, ezért nagy hangsúlyt fektet a keresési szándékra. Sok százmillió keresést kiszolgált már és pontosan meg tudja határozni egyes kulcsszavak szándékát. Aki rendszeresen cicás videókat nézeget és keres, az cicás videós tartalmakat szeretne kapni. Aki Xbox 5 ár-ra keres, az valószínűleg vásárolni szeretne, ezért nagy valószínűséggel webáruházakat fog látni a találati listájában. Hogy kiderítsd milyen keresési szándékra optimalizálj:
Legyél az első és utolsó kattintás!Ha a te tartalmad a legjobb az adott kulcsszóra, és a látogató megtalálja rajta amit keresett, akkor te leszel az utolsó kattintása. Ilyen egyszerű! Ha pedig te vagy az utolsó kattintás, akkor a keresőmotor a te tartalmadat fogja az első helyen hozni, mert látja, hogy a hozzád látogatók megkapják nálad amit keresnek. Így te leszel az első kattintás is!Természetesen ahhoz, hogy a te találatodra kattintsanak a legtöbben, egy kis ösztönzésre is szükség lesz. És itt jönnek képbe a CTR (átkattintási arány) növelési technikák. Az átkattintási arányra a következő elemek lehetnek hatással:
Meta leírás ajánlás:
URL ajánlás:
Milyen hosszú legyen a szöveg?Sokan mondják azt, hogy nem a hossz számít. Én ezzel vitatkoznék. Ahhoz, hogy a lehető legtöbb kérdésre megadd a választ, és még a long-tail kulcsszavakra is legyen megfelelő tartalmad, ahhoz bizony sokat kell írni.Rengeteg tanulmány igazolja, hogy a hosszabb tartalom jobban teljesít a Google keresőben. Viszont ezek az oldalak nem azért teljesítenek jobban, mert hosszabbak, hanem azért, mert:
Használj SchémátA schémák az olvasó számára láthatatlan kódrészletek, amik a Google algritmusainak és kereső motorjainak segítenek a tartalom megértésében. Ezek használatával biztosak lehetünk benne, hogy a kereső megfelelően értelmezi a tartalmunkat, továbbá extra megjelenéseket nyerhetünk a SERP-ben.A leggyakrabban használt schémák:
Belső és külső linkek használataA Google a linkeken keresztül térképezi fel a weboldalakat. Minél több belső link mutat egy egy tartalomra, annál fontosabbnak feltételezi. Minél több értékes külső link mutat rá, annál hitelesebbnek. Ezért fontos, hogy próbáljunk a tartalmunkra minél több, releváns belső oldalról hivatkozni.Belső linkek elhelyezésére több módszer létezhet:
Tartsd frissen a tartalmad!Az egy dolog, hogy sikerült jó helyezést elérned egy cikkel, de azt meg is kell tartanod! Ahhoz, hogy az idő múlásával is releváns, aktuális legyen a cikked, frissítened kell. Még az örökzöld témáknál is előfordulhat, hogy változik valami, amivel bővíteni, frissíteni kell a cikket.A Google több dolgot is figyel azzal kapcsolatban, hogy mennyire friss a tartalmad:
További szövegírási tippeket olvashatsz itt. LinképítésHa az oldal technikailag és tartalmilag rendben van, akkor egy dolog marad hátra, a backlink profil erősítése. Backlinknek nevezünk, minden olyan külső hivatkozást, ami az oldalunkra mutat.
Összességében elmondhatjuk, hogy minél erősebb oldalak hivatkoznak ránk, annál jobb a helyzetünk a keresőben. Nem feltétlenül jó a backlink halmozás! Simán lehet, hogy valakinek csak pár backlinkje van, viszont ezek nagyon erős, releváns oldalakról és ezzel megveri a több ezer gyenge backlinkes oldalakat. Kerüljük a linkgyűjtő oldalakat! A Google nem szereti ezeket, annyira nem, hogy ezekért akár bünti is járhat. Persze különbséget kell tennünk linkgyűjtő oldalak között is. Például a Startlapot te hova sorolnád? Elvileg az is linkgyűjtő oldal, mégis nagyon sokan regisztrálnak be rá és nem kapnak büntetést. Még! Könnyen lehet, hogy jön egyszer egy algoritmus frissítés, és ezek az oldalak büntetést fognak kapni. Ugyanakkor, ha a linket kattintják emberek, akkor mégis csak releváns lehet és felülbírálhatja magát az algoritmus. A startlap vajon linkfarm?
Az oldalunkra mutató linkek az egyik legerősebb hatást gyakorolják a rangsorunkra. A linkekre úgy kell tekinteni mint egy szavazat. Minél erősebb, megbízható és hiteles oldal hivatkozik ránk, annál erősebb a szavazat is! A mai világban a botoknak és a spam oldalaknak köszönhetően szinte nem létezik olyan weboldal amire ne mutatna valamilyen link. Éppen ezért terjed az a nézet, hogy a Google a ránk mutató hivatkozásoknak kb. a felét veszi csak figyelembe. Milyen linkeket nem vesz figyelembe a Google?
Magától nem fog jönni!Még a Google is azt mondja, hogy írd meg a tartalmat a lehető legjobban és biztos lehetsz benne, hogy jönni fognak a linkek. Hát nem! Túl sokan vagyunk már akik tartalmat állítunk elő és ha mindenki csak várna a csodára, az senkinek se lenne jó.Ha jól akarsz jönni a keresőben, akkor igenis promózni kell az oldalt, bemutatni a legszélesebb körnek. Ha nem is ismerik az oldalad, azt se tudják, hogy létezik, akkor ki kivatkozna rá? Linképítés tippek1. Link gap analízisEnnél a módszernél rákeresünk a kulcsszavunkra, és egy SEO eszközzel megnézzük, hogy az első 3 találat milyen olyan oldalakról kap linket, ahonnan mi nem. Eztuán már csak annyi a feladatunk, hogy mi is megpróbáljunk ezektől linket szerezni. Ezt megtehetjük úgy, hogy írunk egy jobb tartalmat és beajánljuk a miénket. 2. Törött backlinkek keresése Szintén SEO tool segítségével megkeressük a versenytársak azon linkjeit, amik töröttek, vagy már nem működő oldalra vezetnek. A feladatunk felkeresni a linkelőt és ajánlani a saját oldalunkat helyette. Ezt a módszert alkalmazhatjuk a saját 404-es oldalaink megkeresésére is. Ha olyan oldalra kapunk linket, ami már nem elérhető, akkor ezt megfelelően át kell irányítani, így nem veszik el a linkünk. 3. Vendégbloggolás A leghatékonyabb, ugyanakkor az egyik leg időigényesebb linképítési módszer. Ilyenkor egy komplett cikket kell írnunk más oldalára, amibe elhelyezhetjük a ránk mutató linket. Ha a cikk értékes, és meg tudod szólítani vele a célcsoportodat, akkor a link segítségével értékes látogatókat is szerezhetsz. 4. Említések keresése Keresd meg azokat az oldalakat, akik link nélkül említik a márkádat és kérj tőlünk linkelést. Természetesen kötelezni nem lehet, de egy kedvesen megírt levéllel a márka említésed könnyen kaphat egy linket is. Ehhez hasznodra lehetnek a Google parancsok. 5. Nem linkelt képek keresése Gyakran előfordul, hogy a saját képedet valaki kérdezés nélkül használja a saját tartalmában. Ezeket megkeresve simán jelezhetjük, hogy csak link elhelyezésével használhatja a képünket. 6. Facebook csoportok Keress a témádhoz kapcsolódó Facebook csoportot és oszd meg a cikked, kérd a véleményüket. Hasznos dolog lehet ezeket a csoportokat böngészve megkeresni a legpörgősebb témákat, és azokról írni. 7. Statisztikák publikálása Az újságírók imádják a statisztikákat. Ha a tartalomba tudsz ilyet tenni, akkor nagy valószínűséggel át fogják venni és a linkek sem maradnak el. A linképítésről bővebben itt olvashatsz. Local SEOLocal SEO-ra (magyarul: helyi keresőoptimalizálás) akkor van szüksége a vállalkozásnak, ha a terméke vagy szolgáltatása egy bizonyos területre (országra, régióra, városra) korlátozódik, vagy csak egyszerűen szeretne felkerülni a térképre. Ezekben az esetekben lehetőségünk van úgy optimalizálni, hogy a látogató a keresési helyének megfelelő valós, releváns és megbízható információkat kapjon.Tartalmi optimalizálásA tartalom optimalizálása során, ha helyi kereséseket szeretnénk célozni, akkor a következő tippeket érdemes betartani:
Google My BusinessGoogle My Business fiókot bárki regisztrálhat, aki szeretne bekerülni a Google adatbázisába. És adatbázis alatt itt főként a Google Maps térképet értem. Tehát, ha szeretnél a Google térképen megjelenni, akkor kell egy Google Cégem fiók. A fiók beállításánál ezekre kiemelten figyelj:
A környéken biztos megtalálnak
Hogyan mérd a SEO eredménytHa már elvégezted az összes SEO elem ellenőrzését, javítását, akkor a Google saját eszközében a Search Console-ban ellenőrizheted, hogy a felhasználók számára az adott kulcsszóra milyen helyen szerepel az oldalad. A performance fülön látod, hogy milyen kereső kifejezéssel jöttek az oldaladra. Ha letöltöd a listát, akkor pedig a keresőbeli helyezésedet is láthatod.Ezeken felül nagyon sok tool áll rendelkezésre a kulcsszavak figyelésére, követésére. Egyszerűen csak betöltjük a főbb kulcsszavainkat és az eszközök historikusan figyelni fogják ezeknek a viewablilty és pozíció mozgásait. Igény esetén még riasztást is kérhetünk, ha adott kulcsszóra valamiért kikerülünk a top találatok közül. Mindig legyél naprakészA keresőoptimalizálás egy véget nem érő folyamat, ahol a szabályok folyamatosan változnak. Aki nem követi a mindennapi SEO hírek alakulását, azok lemaradnak! Ezért nagyon fontos, hogy kövessük a legnevesebb SEO szakértőket, SEO blogokat, iratkozzunk fel SEO levelező listákra és Youtube csatornákra.
A cikk szerzője: Csentes Zoltán | |
|
Összes hozzászólás: 0 | |