18:04
Google: Hummingbird algoritmus - Pingvin 2.1 frissítés


Kolibri algoritmusA Google 15. születésnapján jelentette be, hogy a találati listákat már egy teljesen új algoritmus szolgálja ki. (A váltás gyakorlatilag már egy hónapja megtörtént, de csak most jelentették be hivatalosan.) Az új keresőmotor Hummingbird, vagy lefordítva Kolibri néven került bevezetésre. Legfőbb lényege, hogy a találati lista nem csak a keresőkifejezéseket igyekszik összepárosítani az adatbázis megfelelő elemeivel, hanem a keresett kifejezés adott kontextusban levő jelentésére igyekszik megfelelő válaszokat nyújtani.

Mekkora változást jelent a Hummingbird algoritmus?

A Google szerverein biztosan radikális változást jelentett egy teljes körű motor csere. Ilyenkor jellemzően nem csak az algoritmus változik, hanem a weboldalakról tárolt adatok, illetve azok tárolási formája is.

Pingvin 2.1 frissítésKifelé - tehát felénk - véleményünk szerint jelenleg még kevésbé látható az új motor igazi ereje. Ez támasztja alá az is, hogy a bejelentés előtt 1 hónappal ugyan már megtörtént az algoritmus csere, de radikális változás mégsem történt a találati listákon. A most hétvégén érkezett Pingvin 2.1 első ránézésre jobban megmozgatta a találati listákat.

Ugyanakkor az új algoritmus motor révén biztosan új lehetőségek nyílnak meg és valószínűleg, a közeljövőben kijönnek algoritmus frissítések, melyek érintik majd a találati listákat.

A korábbi keresési mechanizmushoz képest, a Google nagy lépést tett a valódi szemantikus keresés (lehetősége) felé. A szemantikus jelentés alapú keresést jelent, melyre korábbi Hummingbird bejegyzésünkben adtunk is egy gyors példát.

Az eddigi SEO stratégia már használhatatlan?

Nem, egyáltalán! Az új algoritmusba beépültek a korábbi rangsorolási elvek tapasztalatai, tehát a SEO munkálatok folyamatai alapvetően nem változtak. A finomításokra persze reagálni kell, illetve a SEO munkálatokat ennek tudatában kell folytatni. A SEO ma már nem csak néhány paraméter helyes beállítását jelenti, hanem komplexebb feladatok összessége.

A változás az első tapasztalatok és beszámolók alapján elsősorban a kulcsszavak tekintetében történt. Kevésbé kell egy-egy konkrét kulcsszóra "élezni" a tartalmat. A legjobb megoldás az – amit már többször is említettünk – hogy elsősorban a látogatóknak írjuk a tartalmakat és nem a keresőnek. Ugyanakkor továbbra is tartsuk szem előtt a végső célt. Az új algoritmus elsősorban arra törekszik, hogy ne csak konkrét kulcsszavakra adjon releváns találatokat, hanem viszonylag egyszerű kérdésekre adjon választ, már a találati listán.

Várhatóan ez elsősorban a mobil kereséseknél lesz nagy előny, hiszen az asztali gépeken egyelőre viszonylag kevesen fognak begépelni egy mondat hosszúságú kérdést. Ezzel szemben az okostelefonok révén, a felhasználók gyakran használnak hang-vezérelt kereséseket. Itt gyakrabban fognak feltenni olyan kérdéseket, amelyekre a Google új algoritmusa egyből választ tud adni.

Mire kell még jobban odafigyelni?

Mivel egyre elterjedtebbek a mobil keresések, mindent meg kell tenni ahhoz, hogy a mobilos vagy tabletes felhasználók felhasználói élménye minél magasabb legyen. Lényeges megjegyezni, hogy ezek a Hummingbird előtt is fontosak voltak, viszont most már szinte kikerülhetetlenek. Néhány fontos paraméter, ami számíthat ebben a tekintetben:

  • Legyen a tartalom könnyen elérhető: Ne használjunk túl kicsi betűtípusokat, túl nagy képeket. Vegyük figyelembe ezen eszközök korlátait.
  • Legyen mobilos verziója a honlapnak: ezeken senki sem szeret oldalra gördíteni, maximum le és fel. Sok egyéb szempontból is előnyös a mobilos verzió elkészítése. Erre több megoldás is van: mobilos verzió készítése a weboldalnak, mobil app fejlesztés, és a legtöbb átlagos felhasználó számára a reszponzív dizájn a leginkább megfelelő.
  • Legyen a weboldal gyors, ne kelljen sokat várni a betöltődésre. Ne feledjük el, hogy a mobilinternet gyorsasága még közel sincs olyan szinten, mint a kábeles interneté.
  • "Mértékletes” tartalom: Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ezt a pontot kritikusan kezeljék azok, akiknek egyébként is kevés tartalom van a weboldalukon. A kellő mennyiségű releváns tartalom elengedhetetlen keresőoptimalizálás szempontjából. Ugyanakkor túlzásban sem szabad esni, mert a túl hosszú szövegeket nem fogják elolvasni a látogatók, különösen igaz ez a mobilos felhasználókra. Meg kell találnunk tehát az optimális arany középutat.
  • Megkapó címek és bevezetések: egyre inkább oda kell figyelnünk arra, hogy a tartalmak elején már "megfogjuk” a látogatót. Ha az első néhány másodpercben nem egyértelmű számára az, hogy nálunk megtalálta amit keres, akkor jó eséllyel el fogja hagyni az oldalunkat. A magas visszafordulási arány, alacsony oldalon töltött idő, stb. ronthatja a weboldalunk megítélését.
  • Ügyeljünk arra, hogy az értékes és érdekes tartalmaink könnyen megoszthatók legyenek az egyes médiumokban.

Megnőtt a különböző médiumok fontossága

A szemantikus web egyik lényege, hogy nem csak a megjelenített tartalom relevanciája számít, hanem egy tartalom jelentése, vagy relevanciája több különböző faktorral együtt nyeri el a végső jelentését. Ha például mobiltelefonokkal foglalkozik az oldalunk, de a külső faktorokból nem ez látszik, akkor a végső jelentés kicsit félresiklik, a weboldalunk nem fog az elvárásoknak megfelelően teljesíteni.

A Google egyre inkább integrálja a közösségi szolgáltatását a Google+-t az egyéb szolgáltatásai fölé. Ezzel egy időben az egyéb közösségi médiumok jelentősége is megnő (Facebook, saját blog, Twitter, és a többi). Nagyon lényegesek a különböző értékelések, vélemények, stb. szerte a weboldalunkon és a köré épített médiumokban is. Fontos, hogy a témában a közönségünket minél több médiumon keresztül megtaláljuk. A klasszikus optimalizálási megoldásokat és az egyes közösségi médiumokat tehát kombináltan kell használnunk.

Egyre lényegesebb a webergonómia is

Amióta léteznek weboldalak rendkívül fontos témakör a webergonómia. Az információk könnyen emészthető formában jelenítsük meg. Könnyen megosztható legyen a felhasználó számára. Az kitűzött célok egyértelműek legyenek és az egész weboldalunk annak elérését szolgálja.

Ha például egy webáruházban a látogató már a vásárlás mellett döntött, de nem találja a "Megrendelés", "Kosárba" lehetőségeket, akkor jó eséllyel nem fogja sokáig keresni, hamar tovább áll. Negatív élménye lesz, nem fog visszatérni, nem lesz a közösségünk tagja, és várhatóan maga a vásárlás is elmarad.

Mi maradt a klasszikus keresőoptimalizálásból?

Nagyon fontos, hogy a klasszikus SEO elemei továbbra is élnek és beleszámítanak a rangsorolási faktorokba. Például:

  • Releváns, értékes tartalom
  • Keresőbarát programozói megoldások
  • Valóban értékes és életszerű bejövő hivatkozások (Ne csak a PageRank értékeket vegyük figyelembe)
  • Weboldal megbízhatóság
  • Letisztult forráskód
  • Weboldal szerkezet
  • stb.

Merre tart a keresőoptimalizálás?

Mint a fentiekből is látszik, egyre komplexebb feladattá válik a keresőoptimalizálás. A bejegyzésünkben írt szempontok már Hummingbird algoritmus előtt is fontos volt, de véleményünk szerint ezek a mostanra még nagyobb hangsúlyt kaptak.

Forrás: Seotools.hu

Megtekintések száma: 1320 | Hozzáadta:: tokio170 | Címkék (kulcsszavak): linképítő katalógus, seo, Hummingbird, keresőoptimalizálás, pingvin 2.1, linképítés | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 0
avatar