A Google 15. születésnapján jelentette be, hogy a találati
listákat már egy teljesen új algoritmus szolgálja ki. (A váltás
gyakorlatilag már egy hónapja megtörtént, de csak most jelentették be
hivatalosan.) Az új keresőmotor Hummingbird, vagy lefordítva Kolibri
néven került bevezetésre. Legfőbb lényege, hogy a találati lista nem
csak a keresőkifejezéseket igyekszik összepárosítani az adatbázis
megfelelő elemeivel, hanem a keresett kifejezés adott kontextusban levő
jelentésére igyekszik megfelelő válaszokat nyújtani.
Mekkora változást jelent a Hummingbird algoritmus?
A Google szerverein biztosan radikális változást jelentett egy teljes
körű motor csere. Ilyenkor jellemzően nem csak az algoritmus változik,
hanem a weboldalakról tárolt adatok, illetve azok tárolási formája is.
Kifelé - tehát felénk - véleményünk szerint jelenleg még kevésbé
látható az új motor igazi ereje. Ez támasztja alá az is, hogy a
bejelentés előtt 1 hónappal ugyan már megtörtént az algoritmus csere, de
radikális változás mégsem történt a találati listákon. A most hétvégén
érkezett Pingvin 2.1 első ránézésre jobban megmozgatta a találati listákat.
Ugyanakkor az új algoritmus motor révén biztosan új lehetőségek
nyílnak meg és valószínűleg, a közeljövőben kijönnek algoritmus
frissítések, melyek érintik majd a találati listákat.
A korábbi keresési mechanizmushoz képest, a Google nagy lépést tett a
valódi szemantikus keresés (lehetősége) felé. A szemantikus jelentés
alapú keresést jelent, melyre korábbi Hummingbird bejegyzésünkben adtunk
is egy gyors példát.
Az eddigi SEO stratégia már használhatatlan?
Nem, egyáltalán! Az új algoritmusba beépültek a korábbi rangsorolási
elvek tapasztalatai, tehát a SEO munkálatok folyamatai alapvetően nem
változtak. A finomításokra persze reagálni kell, illetve a SEO
munkálatokat ennek tudatában kell folytatni. A SEO ma már nem csak
néhány paraméter helyes beállítását jelenti, hanem komplexebb feladatok
összessége.
A változás az első tapasztalatok és beszámolók alapján elsősorban a
kulcsszavak tekintetében történt. Kevésbé kell egy-egy konkrét
kulcsszóra "élezni" a tartalmat. A legjobb megoldás az – amit már
többször is említettünk – hogy elsősorban a látogatóknak írjuk a
tartalmakat és nem a keresőnek. Ugyanakkor továbbra is tartsuk szem
előtt a végső célt. Az új algoritmus elsősorban arra törekszik, hogy ne
csak konkrét kulcsszavakra adjon releváns találatokat, hanem viszonylag
egyszerű kérdésekre adjon választ, már a találati listán.
Várhatóan ez elsősorban a mobil kereséseknél lesz nagy előny, hiszen
az asztali gépeken egyelőre viszonylag kevesen fognak begépelni egy
mondat hosszúságú kérdést. Ezzel szemben az okostelefonok révén, a
felhasználók gyakran használnak hang-vezérelt kereséseket. Itt
gyakrabban fognak feltenni olyan kérdéseket, amelyekre a Google új
algoritmusa egyből választ tud adni.
Mire kell még jobban odafigyelni?
Mivel egyre elterjedtebbek a mobil keresések, mindent meg kell tenni
ahhoz, hogy a mobilos vagy tabletes felhasználók felhasználói élménye
minél magasabb legyen. Lényeges megjegyezni, hogy ezek a Hummingbird
előtt is fontosak voltak, viszont most már szinte kikerülhetetlenek.
Néhány fontos paraméter, ami számíthat ebben a tekintetben:
- Legyen a tartalom könnyen elérhető: Ne használjunk túl kicsi
betűtípusokat, túl nagy képeket. Vegyük figyelembe ezen eszközök
korlátait.
- Legyen mobilos verziója a honlapnak: ezeken senki sem szeret oldalra
gördíteni, maximum le és fel. Sok egyéb szempontból is előnyös a
mobilos verzió elkészítése. Erre több megoldás is van: mobilos verzió
készítése a weboldalnak, mobil app fejlesztés, és a legtöbb átlagos
felhasználó számára a reszponzív dizájn a leginkább megfelelő.
- Legyen a weboldal gyors, ne kelljen sokat várni a betöltődésre. Ne
feledjük el, hogy a mobilinternet gyorsasága még közel sincs olyan
szinten, mint a kábeles interneté.
- "Mértékletes” tartalom: Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ezt a
pontot kritikusan kezeljék azok, akiknek egyébként is kevés tartalom van
a weboldalukon. A kellő mennyiségű releváns tartalom elengedhetetlen
keresőoptimalizálás szempontjából. Ugyanakkor túlzásban sem szabad esni,
mert a túl hosszú szövegeket nem fogják elolvasni a látogatók,
különösen igaz ez a mobilos felhasználókra. Meg kell találnunk tehát az
optimális arany középutat.
- Megkapó címek és bevezetések: egyre inkább oda kell figyelnünk arra,
hogy a tartalmak elején már "megfogjuk” a látogatót. Ha az első néhány
másodpercben nem egyértelmű számára az, hogy nálunk megtalálta amit
keres, akkor jó eséllyel el fogja hagyni az oldalunkat. A magas
visszafordulási arány, alacsony oldalon töltött idő, stb. ronthatja a
weboldalunk megítélését.
- Ügyeljünk arra, hogy az értékes és érdekes tartalmaink könnyen megoszthatók legyenek az egyes médiumokban.
Megnőtt a különböző médiumok fontossága
A szemantikus web egyik lényege, hogy nem csak a megjelenített
tartalom relevanciája számít, hanem egy tartalom jelentése, vagy
relevanciája több különböző faktorral együtt nyeri el a végső
jelentését. Ha például mobiltelefonokkal foglalkozik az oldalunk, de a
külső faktorokból nem ez látszik, akkor a végső jelentés kicsit
félresiklik, a weboldalunk nem fog az elvárásoknak megfelelően
teljesíteni.
A Google egyre inkább integrálja a közösségi szolgáltatását a
Google+-t az egyéb szolgáltatásai fölé. Ezzel egy időben az egyéb
közösségi médiumok jelentősége is megnő (Facebook, saját blog, Twitter,
és a többi). Nagyon lényegesek a különböző értékelések, vélemények, stb.
szerte a weboldalunkon és a köré épített médiumokban is. Fontos, hogy a
témában a közönségünket minél több médiumon keresztül megtaláljuk. A
klasszikus optimalizálási megoldásokat és az egyes közösségi médiumokat
tehát kombináltan kell használnunk.
Egyre lényegesebb a webergonómia is
Amióta léteznek weboldalak rendkívül fontos témakör a webergonómia.
Az információk könnyen emészthető formában jelenítsük meg. Könnyen
megosztható legyen a felhasználó számára. Az kitűzött célok egyértelműek
legyenek és az egész weboldalunk annak elérését szolgálja.
Ha például egy webáruházban a látogató már a vásárlás mellett
döntött, de nem találja a "Megrendelés", "Kosárba" lehetőségeket, akkor
jó eséllyel nem fogja sokáig keresni, hamar tovább áll. Negatív élménye
lesz, nem fog visszatérni, nem lesz a közösségünk tagja, és várhatóan
maga a vásárlás is elmarad.
Mi maradt a klasszikus keresőoptimalizálásból?
Nagyon fontos, hogy a klasszikus SEO elemei továbbra is élnek és beleszámítanak a rangsorolási faktorokba. Például:
- Releváns, értékes tartalom
- Keresőbarát programozói megoldások
- Valóban értékes és életszerű bejövő hivatkozások (Ne csak a PageRank értékeket vegyük figyelembe)
- Weboldal megbízhatóság
- Letisztult forráskód
- Weboldal szerkezet
- stb.
Merre tart a keresőoptimalizálás?
Mint a fentiekből is látszik, egyre komplexebb feladattá válik a
keresőoptimalizálás. A bejegyzésünkben írt szempontok már Hummingbird
algoritmus előtt is fontos volt, de véleményünk szerint ezek a mostanra
még nagyobb hangsúlyt kaptak.
Forrás: Seotools.hu
|