19:14 Google vs Facebook - indul a Facebook keresője | |
Míg a Google igyekszik elterjeszteni a közösségi platformját a A Facebook tulajdonában lévő tengernyi információ nagy részét eddig nem igazán használták ki. Az előbbi "tengernyi" jelző talán még nem is igazán szemlélteti az adatmennyiség tényleges méretét. A legutóbbi A Google is igyekszik egyre inkább beépíteni az algoritmusba a különböző közösségi jeleket, személyre szabott találati listákat generálni, a közösségi médiumokban azonban ez idáig nem sikerült megközelítenie a Facebook eredményeit a közösségi verseny tekintetében. Nagy harcok várhatók és szintén nagy kérdés hogy ha mindenki számára elérhető lesz a Graph Search akkor mekkora szeletet tud majd lehasítani a tortából. Várhatóan elsősorban a Google Helyek által bonyolított forgalmat fogja csökkenteni. De nem csak a Google-t érintheti az újítás. Az egyéb kisebb szolgáltatókat biztosan visszaveti majd (étteremajánlók, szállásajánlók, stb.). Mit ígér a Facebook Graph Search?A bemutató oldalon megnézhetjük, hogy milyen módon kereshetünk és milyen eredményeket kaphatunk majd a keresőben. Ugyanis a megelőző információk alapján jelentős különbségek Mark Zuckerberg elmondásai szerint elsősorban a felhasználói élmény további fejlesztését tartották szem előtt és kevésbé az üzleti lehetőségek kihasználását. Véleményem szerint azonban számtalan ponton csatlakozni fog a cégek marketing tevékenyégéhez. Nem beszélve arról, hogy a Facebook találatok mellett a Bing webes találatai is meg fognak jelenni. Legnagyobb különbség talán az, hogy az ismerőseink korábbi Facebook interakciók nagymértékben befolyásolják a találati listát. Mi iránt érdeklődnek, mit kedvelnek, kiket ismernek (és ők mi iránt érdeklődnek), stb. Ez a szolgáltatás az eddigi információk alapján sokkal inkább az emberi kapcsolatok,személyes információk alapján fog működni. Másként is kell majd vélhetően használni. Néhány példa:
Ezekre a kérdésekre eddig nem igazán lehetett rákeresni sehol. Ha például a lakóhelyünk közelében lévő jó éttermeket keresünk, akkor azokat eddig is megtalálhattuk a Google Helyek, vagy esetleg más speciális kereső segítségével. Tegyük fel viszont hogy keresünk néhány ismerőst, aki már járt ott, ahova mi nyaralni szeretnénk menni. Rákereshetünk és a megtaláljuk kit kell megkérdezni hogy milyen az úti cél és mire érdemes figyelni. Lehet majd további szűréseket is végezni. Ha az előző példánál maradunk, akkor szűrhetünk a 20-40 év közötti ismerősökre. Így a mi igényeinkhez hasonló emberekhez, képekhez, véleményekhez juthatunk. Ennek következménye, hogy a találati lista sokkal egyedibb lesz, mint a Google esetében. Ha barátaink kedveltek egy éttermet akkor az előrébb fog szerepelni. Ugyanakkor barátaink látni fogják a találati listán, hogy milyen képeket töltöttünk fel a nyaraláskor, mi iránt érdeklődünk, stb. Az ismerőseink (és így a keresések) által elérhető információk természetes korlátozhatók a személyes beállítások között. Optimalizálás a Graph KeresőreNehéz megjósolni hogy mennyre lesz népszerű a Facebook keresője. Ha beváltja az előzetes ígéreteket akkor biztosan sokan fogják használni. Ehhez még hozzávesszük az újonnan létrejövő fizetett hirdetési A Graph Search találati listáin meg fognak jelenni a Bing által szolgáltatott nyílt webes találatok is. Kezdetben kisebb teret kapnak, de elképzelhető, hogy a későbbiekben teljesen nyíltan is használható lesz majd. Az átlagos felhasználók naponta többször is belépnek a Facebookra. Ha megfelelő eredményeket fog produkálni az új kereső, akkor miért mennének el egy másik oldalra a kereséshez? Sok a kérdés, mindenesetre érdemes felkészülni a változásra. A bing algoritnusa valamelyest különbözik a Google algoritmusától, de jelentős mértékben nem. Viszont a Facebook saját adatbázisát használó Graph Search találati listán is érdemes előrébb jutni. Tapasztalata csak kevés embernek van egyenlőre és nekik is csak kevés, de néhány dolog azért sejthető azokból, hogy mi számít majd a listában elfoglalt pozíció javításában.
Korábban szintén foglalkozni kellett a rajongói oldallal ezen szempontok szerint. Talán ezentúl inkább a széles rajongótábort kell kitűzni célul, mint a minőségi kapcsolatokat, ha valaki erősíteni szeretne az új keresőben elért pozíciójára. Miként reagált a piac az újításra?Nagy port kavart az újítás. Sokan úgy vélik, hogy ezzel elindulhat egy olyan konkurens szolgáltatás, amely egy kicsit letöri a Google kvázi egyeduralmát a keresők között. Ennek ellenére a Facebook részvények árfolyama jelentőset estek amikor megtörtént a bejelentés.:) Nagy harcok várhatók, de csak akkor ha valóban jól lehet majd használni az eszközt és az emberek egy részét sikerül "átszoktatni". Ez korántsem biztos, bár nem kizárt hogy sokan hamar megszeretik majd az új keresőt. Gondoljunk csak a Google Plus-ra. A keresőóriás rengeteg energiát fektet be hogy jelentős teret nyerjen közösségi médiumként. Egyenlőre kevesebb sikerrel. Mindenesetre a közeljövőben mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy milyen fogadtatása lesz a Facebook Graph Search-nek. Egyenlőre még csak jelentkezni lehet a várólistára, hogyha valaki már használni szeretné. Ez itt tehető meg. Az elkövetkező időkben azonban vélhetően minden országban és nyelven elérhető lesz majd a szolgáltatás. Magyarországon és magyar nyelven egyenlőre nem elérhető, de így volt ez korábban is minden újításnál. | |
|
Összes hozzászólás: 0 | |