A Google több száz, több ezer, sőt több tízezer rangsorolási szempontot, tényezőt, faktort, paramétert, változót, jelet, adatot (vagy nevezhetjük bárminek) vesz figyelembe a keresőalgoritmusaiban, hogy megállapítsa a találati lista sorrendjét egy-egy kulcsszóra.
De mik ezek az alap rangsorolási faktorok egészen pontosan? Egészen pontosan sosem fogjuk megtudni, de összegyűjtöttem Neked a Google rangsorolási tényezők egy jó hosszú listáját, kiegészítve itt-ott SEO tippekkel is
A Google nem publikálja hivatalosan, hogy a keresőalgoritmusaiban milyen rangsorolási tényezőket használ, milyen súllyal és pontosan hogyan, ezért a rangsorolási faktorok SEO szakértői körökből, tapasztalati, tesztelési úton és kiszivárgott bennfentes információk és/vagy a Google saját nyilatkozatain alapulnak.
Rangsorolási tényezők osztályozása
A rangsorolási szempontokat az alábbi csoportokba osztottam:
- Domain szintű rangsorolási szempontok
- Weboldal szintű rangsorolási szempontok
- Website szintű rangsorolási szempontok
- Hivatkozás (Backlink) jellegű Google rangsorolási szempontok
- Felhasználói viselkedés alapú rangsorolási szempontok
- Google keresőalgoritmus speciális tényezők
- Márkanév jellegű rangsorolási faktorok
- Negatív Google rangsorolási szempontok
(A felsorolt rangsorolási tényezők, nincsenek sorrendben semmilyen szempont szerint…)
Lássuk a listát…
Domain szintű rangsorolási szempontok
1. Domain életkora
A domain életkora, bizalmi szempontból lehet meghatározó.
Logikusan egy 10 éves domain név logikusan “erősebb” lehet, mint egy tegnap regisztrált.
Ugyanakkor a Google nem hivatalosan azt közölte, hogy ennek nincs túl nagy súlya az algoritmusokban (tehát ezzel beismerték, hogy azért valamennyi mégis van).
TIPP
Sokan csinálnak olyat, hogy régebben regisztrált, már használatban lévő lejárt vagy eladó domaint regisztrálnak/vásárolnak így kikerülve ezt a tényezőt.
Ha eladó, vagy lejárt domain nevek használatán gondolkodsz, akkor körültekintően kell eljárni, nehogy korábban büntetett, vagy spam-nek minősített domaint használjunk fel. (továbbá lásd 4. faktor)
2. Kulcsszó a fő domain-ben
Az idők kezdetén ennek nagyobb “ereje” volt, mára nincs nagy jelentősége.
Ugyanakkor, ha a kulcsszót a fő domain tartalmazza, az egyértelműen utal a website témájára, nem csak a Google-nek, de a felhasználónak is.
(pl.: hasznaltauto.hu)
Azonban, pusztán a kulcsszó jelenléte nem garantálja a jobb helyezést!
Kiegészítés:
- Azok a domain nevek, amiben előrébb helyezkedik el a kulcsszó, előnyben lehetnek azokhoz képest amiben hátrébb.
- Ugyan így számíthat, ha az aldomainben van kulcsszó (pl: kulcsszo.domain.hu)
- Teljesen egyező kulcsszavas domain (Exact Match Domain) lehet a legjobb SEO szempontból, de önmagában ez sem garantálja a jobb helyezést.
TIPP
Semmiképpen ne erőltessük bele a kulcsszót a domain névbe, csak azért, hogy benne legyen. Ha van szabad és hangzatos kulcsszavas domain név, akkor persze érdemes lehet használni, de tévhit, hogy minden áron erre kell törekedni
3. Domain lejárat ideje
A domain neveket 1-10 év közötti időre lehet regisztrálni.
Magyarországon a 1-3 év a jellemző (utána meg lehet hosszabbítani).
Egyes források szerint valamilyen súllyal figyelembe veszi a Google a regisztrált domain lejárati idejét, arra a logikára hivatkozva, hogy a hosszabb domain “előfizetés” komolyabb szándékot sugall, ellenben a rövid 1 éves regisztráció, ami komolytalanabb szándékot feltételez.
4. A domain előélete
Ha egy domain gyakran vált tulajdonost, akkor előfordulhat, hogy a Google reseteli a domain kapcsán előzetesen tárolt adatokat, de az is lehet, hogy korábbi büntetést hordozza, így az új tulajdonosa is “megörökli” ezt.
Egy korábbi Google frissítés szerint a parkolt domain nevek esetén a kereső számításba veszi ezt a tényt a keresőalgoritmusaiban:
https://search.googleblog.com/2011/12/search-quality-highlights-new-monthly.html
5. WHOIS rekord
A titkosított vagy private domain WHOIS azt sugallhatja a Google-nek, hogy valamit rejtegetünk. Ezt maga Matt Cutts említette egyszer, de hogy mennyire kell komolyan venni, az persze kérdéses.
Viszont, ha a domain tulajdonost már korábban büntette a Google valamelyik websiteja kapcsán, akkor könnyen elképzelhető, hogy ez kihathat a többi domain tulajdonára is.
6 . Domain végződés (.hu, .com)
Az ország végződés az adott területen befolyásolhatja a rangsorolást pozitív irányban, ugyanakkor a globális rangsorban hátrány lehet.
Tehát például a .hu végződés nem jó megoldás, ha globális piacra célzunk, már csak azért sem, mert a globális piacokon nem lesz hiteles az amit egy .hu oldalon írunk. Mint ahogy nekünk se lenne hiteles egy török végződésű weboldalon írt magyar cikk.
TIPP
nemzetközi / globális piacra ne válasszunk .hu végződésű domaint. Ha több nyelvű weboldalt tervezünk legyen a magyar nyelvi változat .hu, az idegen nyelvi változat pedig másik .com vagy az adott célpiac országában elfogadott doman végződésen. Ha nem akarunk több domaint, akkor legjobb a .com ahova magyar nyelven is hitelesek leszünk.
Weboldal szintű rangsorolási szempontok
7. SEO Kulcsszavak a Címben (Title tag)
A kulcsszó a címben egyértelműen fontos, ezért szerepeltessük a címben az oldal fő kulcsszavát.
TIPP
Lehetőleg a fő kulcsszót a cím legelején szerepeltessük!
8. Kulcsszó a leírásban (Description tag)
A Google elvileg nem használja a leírást közvetlen rangsorolási szempontból, de közvetetten egy figyelemfelkeltő seo leírás (ami megjelenik a Google találati listában) ha pozitív hatással van a CTR-re (átkattintási arány), az viszont már egyértelműen egy erős jel a Google számára a rangsoroláskor.
TIPP
Használjunk figyelemfelkeltő meta leírást, ezzel elérhetjük, hogy akkor is a mi találatunkra kattintsanak, ha lentebb vagyunk a találati listán.
9. Kulcsszó a H1 tag-ben
A H1 tag egy második címként vagy alcímként viselkedik, de legalábbis kiemelésként szolgál, ez jelzi a keresőnek, hogy ami ide van írva az meghatározó tartalom.
TIPP
SEO szövegírás tipp: mindig szerepeltessük a kulcsszót H1 tag-ben az oldalon!
10. Weboldal tartalom hossza
A tartalom hossza egyrészt jelzés a keresőmotornak, hogy ez egy “komoly” tartalom, másrészt egy hosszú írás természetes módon nagyobb valószínűséggel lefedi a weblap teljes témáját, és tartalmaz minden releváns kulcsszót és kulcsszó szinonimát is, ellentétben a rövid tartalommal.
Több nemzetközi SEO adatelemzés keretében megállapították már, hogy a ~2000 szavas tartalmak szerepelnek legjobban a Google találati lista első pozíciójában.
11. Tartalomjegyzék
Tartalomjegyzék SEO szempontok:
Az oldalon elhelyezett tartalomjegyzék egyrészt segít struktúrálni a tartalmat, segít a felhasználónak arra a részre navigálni, ami őt érdekli.
Ezen felül a tartalomjegyzék belső linkekben gazdag, így segít a keresőmotornak is értelmezni az oldalon belüli tartalmat.
TIPP
Erősen javasolt tehát a tartalomjegyzék használata. WordPress használata esetén több tartalomjegyzék bővítményből is választhatunk
12. Kulcsszó sűrűség
A keresőalgoritmusok a kulcsszó sűrűséget figyelembe veszik a tartalom témájának behatárolásakor, ezért érdemes megfelelő arányban használni.
A kulcsszó sűrűség a szöveg / kulcsszavak arányát mutatja meg.
A túlzásba vitt kulcsszó ismétlés akár árthat is!
De akkor mennyi a megfelelő kulcsszó sűrűség?
Erről megoszlanak a vélemények, de a 1% – 3 % között kulcsszó sűrűség megfelelő lehet.
13. LSI kulcsszavak használata
Az LSI kulcsszavak (témareleváns kulcsszavak, tartalmi szinonímák) használata segít meghatározni a témát, illetve jelenlétük minőségi jelzés a Google-nek.
Különösképpen ha a címben és leírásban is előfordulnak.
TIPP
LSI kulcsszavakat a találhatunk az LSIGraph.com oldalon vagy ha beírjuk a Google keresőbe a fő kulcsszavunkat és legördítünk a találati lista aljára.
14. Betöltési sebesség
A Google nem titkoltan előnyben részesíti a gyors oldalakat, így ez kulcs fontosságú rangsorolási faktor.
(A Google a Chrome böngésző statisztikáit is felhasználhatja a betöltési sebességgel kapcsolatos mérésekre!)
TIPP
Sebesség tesztelésére használható ingyenes eszközök: gtmetrix.com és Google speed insights
15. AMP használata
AMP = Accelerated Mobil Pages
Mivel a Google elvárja a mobilra optimalizált website megoldást, és az AMP segít ezt teljesíteni, azok az oldalak amik AMP kompatibilisek előnyt élvezhetnek.
AZ AMP kompatibilitás egyáltalán nem “kötelező”, ha a website dizájn reszponzív, azaz alkalmazkodik a képernyőmérethez.
16. Duplikált tartalom
A website-on belül duplikált (ugyan az, vagy nagyon hasonló!) tartalom árthat SEO szempontból ezért ügyeljünk, hogy ez ne forduljon elő.
TIPP
Ha mégis több olyan oldal van, amik tartalmilag nagyon hasonlóak, vagy akár ugyan azok, akkor a rel=”canonical” tag használatával meg tudjuk határozni, hogy melyik oldal az “eredeti”.
17. Képek optimalizálása
A képek fájl neve, címe, alt textje és címkéje mind témarelevancia információk a keresőmotoroknak.
Ügyeljünk rá, hogy a képek keresőoptimalizálása rendben legyen.
18. Tartalomfrissítés
A webhelyen történő tartalom frissítések gyakorisága és mértéke mind jelzés a keresőmotor számára, amit valamilyen súllyal figyelembe vesz.
Ennek jelentőségéről megoszlanak a vélemények a SEO világban: valaki azt mondja, hogy hetente frissíteni kell, valaki szerint ez nem fontos.
Szerintem ez a tartalom / információ jellegétől függ.
19. Kulcsszó a tartalom első részében
Statisztikai elemzés alapján azok az oldalak, ahol a tartalom első 100 szava között előfordul a kulcsszó, gyakrabban szerepelnek a Google első oldalán.
TIPP
szerepeltessük a kulcsszót az első 100 szó között.
20. Kifelé mutató linkek
Tesztekkel megerősített tény, hogy ha értékes, megbízható oldalakra linkelünk, hivatkozunk kifelé az oldalunkról, az növeli az oldal Trust Flow-ját.
A kereső a hivatkozott oldal témáját is figyelembe veszi ennek értékelésekor. A témába vágó és hasznos információk behivatkozása kell legyen a cél.
Ennek ellenkezője is igaz, ha ezek a hivatkozott források gyengék, értéktelenek vagy egyáltalán nem a témába vágnak, az nem tesz jót a mi oldalunknak sem (logikus)
21. Másolt tartalom
Ha a Google azt veszi észre, hogy a tartalmat valahonnan másoltuk (nem kell hogy betűre egyezzen, elég ha nagyon hasonló) akkor elképzelhető, hogy be sem indexeli azt.
Azaz eredeti tartalmat készítsünk, ezt várja a Google is.
22. Oldalra mutató belső linkek
Egy oldalunkra mutató belső linkek száma és minősége is számít. Az az oldal, amire több belső hivatkozás van, fontosabbnak értékeli a keresőmotor mint a többi oldalt amire kevesebb a hivatkozás, és az is számít, hogy a forrás oldal, hogy szerepel a Google-ben.
23. Hibás linkek
Túl sok hibás link (broken link) ami mögött nincs már élő webpage, azt sugallja a Googlenek, hogy a website nem naprakész, elhagyott, így kevésbé tekinti megbízható forrásnak, ami Google rangsorolási szempontból nem túl előnyös.
TIPP
Rendszeresen ellenőrizzük a kifelé mutató linkeket.
24. Affiliate linkek
Az Affiliate linkek olyan hivatkozások, amiken keresztül a látogató egy vásárlási célú oldalra jut.
Ha vásárol, akkor a küldő weboldal tulajdonos jutalékot kap. Ezeket az affiliate célú linkeket a kereső bizonyos számosság fölött nem díjazza.
TIPP
Tegyük “nofollow” típusúra az ilyen linkeket. (nofollow = olyan linkek, amit a google nem követ teljes értékű linkeknek megfelelően)
25. HTML hibák
Ha túl sok HTML és egyéb kódolási/technikai jellegű hiba van az oldalunkon, akkor azt a keresőmotor gyenge minőségű oldalként értékeli, aminek nyilván negatív SEO hatásai lehetnek.
TIPP
A hibákat a Google Search Console-ban követhetjük. Figyeljünk oda a hibákra, és javítsuk ki mindent, amit lehet!
26. PA érték (Page Authority)
A magasabb PA (Page Authority = weboldal hitelessége) értékű oldalak gyakrabban szerepelnek a Google találati listájának elején.
PA növelése minél több minőségi link szerzésével érhető el.
TIPP
A PA érték például itt ellenőrízhető: https://www.seoreviewtools.com/website-authority-checker/
27. Weblap URL
Weblapok rövid URL-el, jobban szerepelnek a Google első találatai között.
Ugyan ez igaz azokra a weblapokra amik az URL-ben közelebb vannak a főoldalhoz, és nem mélyen vannak az oldal hierarchiában.
Végül Kulcsszó az URL-ben is erősítheti a SEO eredményét az oldalnak.
A Google szerint ez csak kis súllyal számít. (de számít)
28. Manuális beavatkozás
A Google hivatalosan nem ismerte el, hogy manuális beavatkozást használnának a keresési rangsor befolyásolására, viszont van egy szabadalom, amit ők jegyeztek be és pont erről szól: https://www.google.com/patents/US7096214
29. Felsorolás és számozás
A tartalom strukturálása felsorolással és számozással általában segítenek a tartalom áttekinthetőségében, így növelik a felhasználói élményt.
A felhasználói élmény pedig mérhető és fontos rangsorolási szempont.
30. Sitemap page prioritás mező
A Sitemap XML-ben felsorolt weblapoknak prioritás állítható be, ez egy 0.0 és 1.0 közötti szám. Alap esetben ez 0.5.
Az itt meghatározott érték rangsor szempontjából számíthat valamilyen súllyal, bár a Yoast SEO pluginból is kikerült ez az opció, így nagy jelentőséget nem biztos, hogy érdemes neki tulajdonítani.
További infó a sitemap-ről: https://www.sitemaps.org/protocol.html
31. Több kulcsszó jó helyezéssel
Ha egy weblap több kulcsszóra is jól szerepel a Google-ben, akkor az önmagát erősítve pozitív hatással lehet minden egyéb kulcsszó helyezésre.
Emiatt érdemes lehet olyan kulcsszóra is javítani az adott oldalt, ami nem a fő kulcsszó.
Mivel a fő kulcsszóra On-page SEO módszerekkel optimalizálunk, ezeket külső és belső linkekkel lehet erősíteni.
32. Weblap életkora
Egy régóta létező és folyamatosan frissített weblap a Google szemében értékesebb mint egy sosem frissített, vagy teljesen új weblap.
TIPP
Érdemes időnként átnézni a fő tartalmakat és megvizsgálni, hogy az még mindig aktuális, naprakész információkat tartalmaz, időnként érdemes “ráncfelvarrni” a tartalmakat.
33. Tartalom elrendezése
Ismét egy felhasználói élményt célzó szempont.
A tartalom elrendezése legyen áttekinthető, ne használjunk olyan megoldásokat, amik megnehezíti a látogató információhoz jutását: A Google guideline szerint a fő tartalomnak azonnal láthatónak kell lennie, ezért a tartalom elrendezése legyen ennek megfelelő.
34. Minőség vs. hasznosság
A Google szerint egy minőségi tartalom nem feltétlenül hasznos, így inkább az utóbbi a mérvadó.
Törekedjünk tehát a használható és hasznos tartalom készítésére.
Website szintű rangsorolási szempontok
35. DA érték (Domain Authority)
A statisztikák szerint, (nem meglepő módon) a magasabb DA (Domain Authority = Domain hiteleség) értékű domainen lévő oldalak gyakrabban szerepelnek a Google találati listájának elején.
ellenőrzés: https://www.seoreviewtools.com/website-authority-checker/
36. Kapcsolati információk
A Google állítása szerint, előnyben részesíti azokat az oldalakat ahol van “megfelelő számú kapcsolati információ” (NAP):
NAP = Name Address Phone number = Név, Cím, Telefonszám
37. Website architektúra
A jól felépített, jól struktúrált website segít a Googlebotoknak hozzáférni és bejárni a webhelyet, így megfelelőn tudja indexálni a tartalmat és behatárolni annak tematikus felépítését is.
38. Website frissítés gyakorisága
SEO szakemberek szerint rendszeres, új tartalom publikálása elvárt egy SEO barát weboldaltól, ezzel szemben a Google nemrég cáfolta ezt a feltételezést: https://twitter.com/JohnMu/status/971098008644407297
39. Webhelytérkép
Ha van webhelytérkép, az segít a keresőnek feltérképezni a websiteot, akár olyan oldalakat is, amire nincs belső hivatkozás.
https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=hu
40. Website rendelkezésreállás
Ha egy website gyakran vagy sokáig nem elérhető, pl szerver problémák miatt, akkor az végső esetben deindexálást is eredményezhet.
Erre érdemes tehát odafigyelni. Ha elismert tárhely szolgáltatónál hosztoljuk a websiteot, ettől nem kell tartani.
41. SSL tanusítvány (HTTPS használata)
A Google egyértelművé tette, hogy ez egy rangsorolási szempont, tehát használjunk HTTPS-t ha lehet.
https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html
42. Adatvédelmi nyilatkozat és felhasználási feltételek oldal megléte
Ezek az oldalak azt sugallják, hogy a website megbízható.
Nem csak a Google-nek, de a látogatónak is.
Nem beszélve arról, hogy a GDPR óta az adatvédelmi nyilatkozat kvázi kötelező is.
43. Duplikált Meta adatok
A website-on belül többször, több oldalon is előforduló, megegyező title tag vagy meta leírás (meta description) SEO szempontból káros, ezért kerülendő.
Site audit eszközökkel könnyen ellenőrizhetjük ennek a teljesülését, illetve ha wordpress-t használunk akkor a Yoast SEO plugin is jelez, ha ezzel gond van.
44. Breadcrumbs navigáció
Ez egyértelműen javítja a felhasználói élményt, így egy SEO barát weboldalon célszerű ilyet alkalmazni, különösen akkor, ha egy webshopról van szó.
45. Mobilbarát weboldal
A keresések többsége ma már mobilról indul, így fontos, hogy a website mobil optimalizált legyen.
A Google már elvárja (mobile-first indexing), hogy a weboldal mobilbarát legyen.
TIPP
Használjunk AMP-t, vagy legyen reszponzív a website dizájn.
46. Könnyű használat
Bár nem közvetlenül, de közvetetten ártalmas SEO szempontból ha egy oldal nehezen, nehézkesen használható.
Ebben az esetben a látogató könnyen a bezárás mellett dönt és visszatér a találati listához, ami azt mondja a Keresőnek, hogy ez nem az amit keresett, ez végül rontja az oldal jó rangsorolási esélyeit.
Fontos, tehát, hogy az oldal legyen könnyen használható.
47. Google Analytics és Seatch Console használata
Egyesek szerint ennek a két eszköznek az összekötése a weboldalunkkal, segít a jobb helyezésben, mivel így a Google több adatot, statisztikát kap az oldalról.
Ezt a legendát a Google konkrétan cáfolta, ettől függetlenül persze érdemes, (sőt kötelező) használni ezeket az eszközöket, mert így mi magunk is elemezhetjük az oldal “teljesítményét” sok szempontból.
48. Felhasználói értékelések, reputáció
Ez egy nagyon kényes és fontos szempont a Keresőalgoritmusokban.
A hírneved és a felhasználói értékeléseid mind kihatnak a Google rangsorolásodra.
A negatív reputáció SEO szempontból is ártalmas.
Történt egy konkrét eset az USA-ban, aminek hatására a Google bevezetett egy keresőalgoritmust ezek figyelésére.
A cikk itt olvasható el: https://googleblog.blogspot.com/2010/12/being-bad-to-your-customers-is-bad-for.html
Link szintű rangsorolási szempontok
49. A hivatkozó Domain kora
A “régi motoros” domain-ekről érkező linkek értékesebbek lehetnek, mint a vadi új oldalról érkező hivatkozások.
Már csak azért is, mert egy “fiatal” domain-nek még nem lehet túl nagy authoritása, túl “hiteltelen”, hogy komolyabb link erőt képviseljen
Persze önmagában a domain életkora nem garancia, ha azon nincs releváns tartalom, vagy nincs értéke.
50. A hivatkozó domainek száma
Az egyik legfontosabb Google rangsorolási szempont az oldalunkra hivatkozó különböző domain-ek száma.
Tehát nem mindegy, hogy egy domain-ről van 10 linkünk, vagy 10 domain-ről 1-1 linkünk. Az utóbbi bizonyára értékesebb SEO szempontból.
51. Linkek különböző aloldalakról
Természetesen ha egy domain-en belülről jön több aloldalról linkünk az nem baj.
52. Link szöveg (anchor text)
A hivatkozás szöveg ugyan az utóbbi időben már kevésbé meghatározó (mivel a Google a link környezetében lévő tartalom alapján kitalálja a témát) , de azért van jelentősége.
Itt a fő javaslat, hogy a link szövegek (anchor text) ne legyenek egyformák minden link esetében.
TIPP
Tehát ne csak egy, és ugyan azt a kulcsszót tegyük a link szövegbe, legyen változatosság, így a linkprofil is természetesebbnek hat.
53. Kép alt tag (kép hivatkozásoknál)
Linkeket képekre is el lehet helyezni, nem csak szövegeken.
A képek Alt Tag-je ugyan úgy viselkedik mint a link szöveg, és ugyan úgy érvényes rá az előbbi pont.
54. .edu / .gov / .org linkek
A Google azt állította, hogy nincs jelentősége a domain végződésenek a link értéke szempontjából.
A SEO világban mégis alapból nagyobb értéket tulajdonítanak az ilyen TLDs domainról érkező linkeknek.
Az igazság odaát van, de ha a puszta logika alapján közelítjük meg a kérdést, akkor indirekt módon valószínűleg tényleg nagyobb értékük van ezeknek a linkeknek, mivel ezek az oldalak többnyire gazdasági érdekektől mentes célt szolgálnak, informálnak és megbízható információforrások, így természetükből adódóan értékesebbek mint egyéb “piaci” oldalak.
Ha sikerül ilyen oldalakról dofollow linket szerezni az SEO szempontból komoly előnyt jelenthet.
55. A hivatkozó domain és aloldal megbízhatósága
Ez egyszerű:
Megbízható domain-ről / aloldalról érkező link értéke magas.
Nem megbízhatóról érkező link értéke alacsony, vagy akár ártalmas.
Itt egy érdekes cikk a PageRank-ról: https://ahrefs.com/blog/google-pagerank/
56. Linkek konkurens oldalról
Ha egy linkelő oldal ugyan abban a találati listában szerepel mint mi magunk, és onnan hivatkozást kapunk, annak komoly SEO előnyei lehetnek.
Persze ilyen linket elég nehéz beszerezni, ki akarna a konkurenciára hivatkozni.
Kivételek azért akadnak.
57. Elvárt linkek
Egyes SEO körökben keringő legenda szerint minden témában vannak olyan (mondjuk, hogy az adott témában tekintélyes) website csoportok, ahonnan a kereső “elvár” hivatkozást ahhoz, hogy igazán hitelesnek tekintsen minket.
Ez ugyan városi SEO legenda, de akár lehet is benne valami, különösen angol nyelvterületen.
58. Hozzászólás linkek
Bevett technika hozzászólásokban linkeket elhelyezni (már ahol engedik és nem nofollow linkek keletkeznek).
Ezeknek a linkeknek az értéke jóval alacsonyabb, sőt ha tömeges számban gyártja valaki ezeket, az akár még ártalmas is lehet.
Több elismert SEO szakember szerint ezt a technikát manapság már nem is javasolt alkalmazni.
TIPP
Ne vigyük túlzásba, és ne ez legyen az egyedüli alkalmazott linképítési technika.
https://webmasters.googleblog.com/2017/05/a-reminder-about-links-in-large-scale.html
59. Linkek reklámokból
A reklámokból érkező linkeket a Google elvileg alapból kiszűri. Így nem veszi számításba a Google rangsorolási szempontból.
60. Nofollow linkek
Örökös vitatéma, hogy nofollow linkeket érdemes-e SEO szempontból építeni.
A Google (Mat Cutts) azt mondta erre korábban, hogy: “nofollow linkeket ÁLTALÁBAN, nem vesszük számításba…”
Tehát időnként viszont igen.
Egy biztos, ha olyan nofollow linket építünk, ahonnan látogatók érkezhetnek az oldalra, annak lehet értelme, függetlenül a rangsorolástól.
A nofollow linkek azok, amiket úgy hoznak létre, hogy azokat szándékosan ne vegyen figyelembe a Google rangsorolási szempontból.
Például a forum motorok többsége alapból nofollow-ként jelöli a hozzászólásokban elhelyezett linkeket. Illetve az affiliate linkeket is nofollow-ra állítják.
Bővebben a nofolow linkekről: https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=hu
61. Linkprofil diverzifikáció és természetesség
Ha csak egy-két hivatkozás típusú linkünk van, például hozzászólás linkek és forum linkek, az webspam jellegű oldalra utalhat a Google szemében. (A fórum linkeket amúgy sem értékeli nagyra a Google)
A másik, ami biztosan szemet szúr előbb utóbb a Google-nek, hogy ha Black Hat SEO módszerrel szerzünk linkeket, például PBN-ről. Ha nem is azonnal, de egy jövőbeni algoritmusfrissítés könnyen kidobhatja az oldalunkat a találati listából.
TIPP
1. Ügyeljünk rá tehát, hogy minél több eltérő jellegű linket szerezzünk, lehetőleg ne legyen túlsúlyban valamelyik típus.
2. Soha ne használjunk Black Hat SEO módszereket linképítésre (sem).
62. Link helye a tartalomban
A linkek elhelyezkedését is számításba veszi a Google rangsorolási szempontból: azok a linkek, amik tartalom szövegben, bekezdésekbe, vagyis contextbe vannak helyezve, értékesebbek, mint máshol (pl.: footer, sidebar vagy partnereink oldal) található linkek.
Ezen felül a tartalom hossza is számít, amiben a link el van helyezve.
Egy ezer szavas tartalomban szereplő linket értékesebbnek tekint a Kereső, mint egy 2 összetett mondatos “tartalomban” található.
Mi több, a tartalom értékessége/hasznossága azaz minősége is számít a link-erő szempontjából. nyilván egy spam szintű tartalomban lévő link nem lehet olyan értékes mint egy jól megírt minőségi tartalomban lévő.
63. Belső linkek linkszövege
A belső linkek szövege és kontextusa utal a hivatkozott céloldal témájára, így erős rangsorolást befolyásoló tényező a céloldal szempontjából.
TIPP
Érdemes jól meghatározott, kulcsszavas belső linkeket építeni a websitra, jelezvén a keresőmotoroknak, hogy melyik aloldalunk miről szól. Egyebek mellett ezzel a website-on tarthatjuk a látogatót, és növelhetjük az aloldalak forgalmát is.
64. Linkek a tartalom elején
A tartalom első részében elhelyezett linkek nagyobb link-erőt közvetítenek a céloldalnak, mint a tartalom lentebbi részébe beágyozott linkek.
Ezt a jelenséget nemzetközi SEO cégek kísérletei igazolták.
pl.: https://moz.com/blog/10-illustrations-on-search-engines-valuation-of-links
TIPP
Ha van befolyásunk rá, akkor törekedjünk rá, hogy a tartalom elején legyen az oldalunkra mutató link beillesztve.
65. Link relevancia
Releváns témájú aloldalról érkező link sokkal értékesebb, mint egy teljesen téma idegen weblapról érkező.
Még határozottabban igaz ugyan ez a teljes forrás website témáját illetően.
Tehát például, ha egy website készítéssel foglalkozó webhelyünk van, akkor legalább ilyen vagy közeli témájú weblapról szerezzünk linket.
De a legjobb, ha a teljes forrás website ezzel a témával foglalkozik.
66. Linkszerzési tendencia (link velocity)
A linkek szerzésének időbeli eloszlása (link velocity) is Google rangsorolási szempont: az időben egyenletesen vagy exponenciálisan növekvő link-szám természetesnek számít, ellenben a hirtelen tömegével keletkező link dömping felettébb gyanús a Google szemében.
Ugyan így káros, ha a linkjeink száma időben csökken, mert ez csökkenő népszerűségre utal a Keresőnek.
TIPP
ügyeljünk rá, hogy a linkszerzésben legyen folyamatosság és ne kampány szerűen építsünk hirtelen sok linket.
67. Wikipedia linkek
SEO körökben vitatott ugyan, de egyesek szerint a Wikipédia oldalról érkező linkek erősítik az oldallal kapcsolatos bizalmat, még úgy is, hogy a Wikipédia linkek nofollow linkek.
68. Linkek életkora
Egy régi Google szabvány tanulsága szerint rangsorolási faktor lehet a link “életkora” azaz, hogy mióta létezik változatlan formában a hivatkozás.
https://www.searchenginejournal.com/backlink-age-seo-factor/9943/
TIPP
kezdjünk el értékes linkeket építeni, most
69. Linkcsere
A Google kifejezetten rossz szemmel nézi a linkcsere jellegű hivatkozásokat.
további info: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=hu
70. Kimenő linkek száma
Egy oldalon lévő kifelé mutató linkek száma is Google rangsorolási szempont.
Törekedjünk ennek használatára, de ne vigyük túlzásba sem.
TIPP
linkeljünk olyan külső forrásokra, amik egyszerre értékesek a látogató számára és persze témába vágnak.
Javasolt a hivatkozásokat úgy beállítani, hogy új lapon nyíljanak meg, így a látogató ha rá is kattint, nem navigál el az oldalunkról!
Felhasználói viselkedés alapú faktorok
71. RankBrain keresőalgoritmus
A RankBrain egy mesterséges intelligencia (AI) algoritmus, aminek a célja, hogy a keresési találatok sorrendjét a felhasználói viselkedés jelek mérésből levont következtetéseknek megfelelően alakítsa.
például, ha a top #1 pozícióban lévő találatnak a többihez képest nagyobb a visszapattanási aránya (bounce rate), akkor a sorrend könnyen módosulhat, pusztán a felhasználói viselkedés ezen jellemzője alapján.
Hasonló eset amikor egy #5 helyen lévő találat átkattintási aránya (CTR) határozottan jobb, mint a többi találaté, akkor könnyen feljebb kerülhet kizárólag ennek a tényezőnek a figyelembevételével.
Ebből is látszik, hogy a már régen nem lehet a cél a kereső “megtévesztése”, mert ha máskor nem, hát a felhasználó “lebuktatja” ezeket a weblapokat, így nincs nagyon értelme trükközni.
72. Schema.org használata
Az oldalak, amik használnak schema markup meta adatokat általában jobban rangsorolnak mint azok amik nem.
Vélhetően a pozitív hatás miatt, amit a találati listában megjelenő “extrák” miatti magasabb átkattintási arány CTR eredményez. (lásd RankBrain CTR).
73. Chrome könyvjelző
Igen. ha valaki elmenti az oldaladat a könyvjelzőként a chrome-ban, az miért ne lenne egy jelzés a Google számára, hogy az jó!
Persze, ha Te saját magadat elmented az nem fog segíteni ám.
74. Kommentek száma
A sok hozzászólás egy bejegyzéshez, egy jelzés a Google-nek, hogy a tartalom érdemes arra, hogy kommentálják és sokan “követik”.
Mindez segíthet a jobb rangsorolásban.
75. Dwell Time = Tartózkodási Idő
Az oldalon töltött idő.
A találati listából átkattintás után az oldalon töltött idő.
Ha ez rövidebb az átlagnál, akkor a Google tudja, hogy valami nem oké.
TIPP
Ezt az időt lehet növelni például video beszúrásával, meg persze olyan érdekes és értékes tartalommal, ami a látogatót “odaragasztja” az oldalhoz.
Google speciális tényezők
76. Személyre szabott találati lista
Lehet, hogy már észrevetted, hogy az általad már látogatott oldalak jobb helyen jönnek a kereséseidre.
Ez azt jelenti, hogy a látogatásaid története (sőt a keresési történet) is Google rangsorolási szempont, de a kereső személytől és history-jától is függ.
77. Hely alapú kiértékelés
Egyrészt a website-ot kiszolgáló szerver IP címe és a domain országnak megfelelő végződése is befolyásolhatja egy oldal helyezését.
Például, ha két weblap minden másban egyenrangú egy keresésre, akkor a Magyarországon lévő IP címen üzemeltetett és .hu végű website előnyt kaphat mondjuk egy Amerikában üzemeltetett .com végű találattal szemben.
78. Lokális keresések
Hely alapú keresések esetén a találati lista elé a Google térkép alapú találatokat tesz általában.
például ha beírjuk hogy 3D műszempilla Budapest, akkor azokat a műszempilla építőket akinek indexált hely adatai megvannak kiteszi a térképes találatok közé:
79. Kép és videó alapú találatok
A Google gyakran a kép találatokat és videókat (természetesen youtube) kiteszi a keresési eredmények elejére.
TIPP
érdemes a képek meta adatait jól kitölteni, így egy-egy kulcsszóra megjelenhet az általunk a weblapon használt kép, vagy ha a kulcsszóra optimalizált videót teszünk fel a YouTube-ra, és azt beágyazzuk az oldalunkba akkor akár ezt is be tudja rangsorolni az elsők közé, ami látogató-mágnesként tud viselkedni a találati listában.
Márkanév jellegű rangsorolási jelek
Ha egy website-hoz kapcsolódik márkanév, az mindig egy jelzés a Google keresőnek, hogy a website értéket hordoz.
Az alábbi faktorok befolyásolhatják egy márka, és így a websitehoz kapcsolódó információk megítélését a keresőalgoritmusokban:
80. Keresés márkanévre
Ha a Google-ben a márkanevedre irányuló kereséses száma elér egy kritikus számot, akkor a kereső azt egy igen erős bizalmi jelnek tekinti, és így segíthet globálisan a jobb helyezés felé lökni a website témájára releváns keresések esetén.
81. Keresés márkanévre és kulcsszóra együtt
Ha a Keresőben rákeresnek a márkanevedre és a kulcsszóra együtt, akkor az egy lökést adhat a Google rangsorolásban a kulcsszó márkanév nélküli keresés esetében is.
82. Közösségi média oldalak
Ha márkanevesített közösségi oldalak kapcsolódnak a website-hoz, és ennek pozitív a közösségi médiában a megítélése (like-ok száma követések száma stb.) az egy jelzés a keresőnek, hogy a márka értéket tükröz, így vélhetően a kapcsolódó website tartalmát is komolyabban veszi.
83. Márkanév említések
A márkanév említése még akkor is jelentős lehet, amikor az adott említés nem tartalmaz linket.
Negatív rangsorolási jelek
Következzenek olyan rangsorolási tényezők, amik egyértelműen negatív jelzések a keresőmotorok felé, így hátrányosan befolyásolják egy oldal/website rangsorolását.
84. Gyenge minőségű tartalom
A tartalom minősítését a Panda néven elhíresült keresőalgoritmus hivatott végezni, és a rossz minőségű oldalakkal szemben a színvonalasabb oldalakat rangsorolja előre.
A tartalom minősége tehát nem kérdés mennyire fontos.
85. Linkszemét
Ha a website-ról irreleváns, gyenge minőségű oldalakra mutató linkek vannak, az egyértelműen rontja a weboldal vagy a teljes website besorolását.
https://support.google.com/webmasters/answer/81749?hl=hu&ref_topic=6001971
TIPP
Saját magunk nyilván nem fogunk kilinkelni ilyen oldalakra, de ügyeljünk rá, hogy a blogpost hozzászólásokba se kerülhessenek nem kívánt linkek: jóváhagyás nélkül ne engedjünk ki hozzászólást, használjunk spamszűrőt és nofollow linkeket.
86. Reklámok
Azok az oldalak, amik tele vannak zavaró reklámokkal és állandóan felugráló trükkös popupokkal, a Google szemében a gyenge minőséget képviselnek, így a Keresőalgoritmusok ezeket hátra sorolhatják.
Különösen veszélyes olyan popup ablakok megjelenítése, amik mobil nézetben a teljes képernyőt kitakarják.
A Google alapvetően “nem szereti” az olyan site-okat, amik főleg a reklámbevételek maximalizálására fókuszálnak, miközben a látogatóknak semmilyen hozzáadott értéket nem nyújtanak.
Az ilyen reklám és affiliate oldalakat a Google többnyire hátra sorolja a találati listában ha megtalálja.
87. Túloptimalizált oldalak
A Google konkrétan bünteti azokat az oldalakat amik túl vannak optimalizálva (például kulcsszó halmozás – keyword stuffing).
A keresőmotor, figyel erre nem csak a látható tartalomban, de a meta adatokban is.
88. Generált, “töltelék” tartalom
A Google képes kiszűrni azokat a tartalmakat, amit vagy automatikusan, valamilyen szöveg generátorral hoztak lére, vagy csak értéktelen információmentes rizsa az egész.
Ezeket a Google, ha felfedezi, azonnal kiszórja az indexből.
89. Dömpingszerű linképítés
A hirtelen jött nagy mennyiségű bejövő link keletkezése nem túl életszerű, és ezt a Google is tudja.
A link csalás fölött pedig a Google Pingvin algoritmus őrködik, és bünteti a lebukott oldalakat.
Összegzés
Nos, habár ez a “rövid” lista itt véget ért, de ez csak egy része a Google rangsorolási szempontoknak, hiszen a Keresőóriás egész biztosan figyelembe vesz még számos inputot a rangsor kialakításához.
Összefoglalva elmondható, hogy a jó helyezéshez kulcs fontosságúak az alábbiak:
- A website technikailag megfelelő felépítése
- Kiváló, hasznos, naprakész tartalom
- Jó felhasználói élmény
- Pozitív reputáció
- Megfelelő, értékes linkprofil