A keresőoptimalizálás kapcsán törekednünk kell a weboldalunk linkeltségére, amelynek fontos szempontja, hogy minőségi, mintsem mennyiségi alapon történjen. Az alábbiakban néhány olyan fehér kalapos (white hat), megbízható és működő ingyenes linképítési technikát mutatunk be, amelyek bár ingyenesek, ám átgondolt tervezést, időt és kitartó munkát igényelnek.
1. A weboldalra mutató hivatkozások értékelése
Mielőtt belevágnánk a linkszerzési taktikák áttekintésébe, érdemes szem előtt tartanunk néhány alapvető szempontot, hogy a befektetett energia megtérüljön.
A linkek relevanciája és autoritása
A linképítés megkezdése előtt lényeges kitétel, hogy weboldalunk SEO optimalizált legyen, és készen álljon arra, hogy hírét vigyük a nagyvilágban. Ha ennek a kritériumnak eleget teszünk, akkor a honlapunk témáját is pontosabban meg tudjuk határozni. Ennek tükrében pedig releváns oldalakat kereshetünk fel linképítési céllal.
Tegyük fel, hogy a webshopunk testápoló termékeket forgalmaz. Ebben az esetben célszerű, ha szépségipari tematikájú weblapokon helyezünk el linkeket. Természetesen a helyzet nem ennyire egyértelmű, hiszen akár egy egészségügyi oldal is cikkezhet a testápolók bőrre gyakorolt pozitív hatásairól.
A relevancia mellett lényeges szempont a hivatkozó oldal autoritása. Egy-egy oldal értékét többnyire a rá mutató linkek minősége, a látogatottsága, a megbízhatósága és a szakmai hitelessége határozza meg.
Korábban a Google szinte kizárólag a PageRank metrika alapján állapította meg egy weboldal hitelességét. Bár a keresőóriás már nem jelenteti meg a PR-mutatószámot, de valamilyen formában a mai napig használja a számítást a rangsorolási algoritmusában.
Ennek nyomán számos SEO-eszköz hozta létre a saját metrikáját az adott domain hitelességének a meghatározására. SEO körökben a leggyakrabban használt számok a Moz által használt Domain Authority, azaz a DA, valamint az Ahrefs által számított Domain Rating, azaz a DR. Közös tulajdonságuk, hogy mindkettő 100-as skálán osztályozza az adott domaint. A képlet egyszerű: minél magasabb a jelzőszám, annál hitelesebb a domain, és annál erősebb a linkprofilja. Fontos hozzátennünk, hogy a Google ezeket az indikátorokat nem veszi figyelembe.
Nofollow vs. dofollow
Az oldalunkra hivatkozó linkeket különféle HTML attribútumokkal lehet ellátni. Ezek közül kettőt érdemes szemügyre vennünk: a dofollow és a nofollow linkeket.
A dofollow hivatkozások megengedik a keresőrobotoknak, hogy a kövessék a linkeket, ezáltal linkerőt (link juice-t) átadva, aminek köszönhetően előnyösebb rangsorolás érhető el a találati listán.
Ezzel szemben nofollow link tulajdonságot 2005-ben azzal a céllal hozta létre a Google, hogy megállítása a spamlinkek által átadott linkerőt, ezáltal a találati listákat is megtisztítsa. Habár 2020. márciusától a keresőóriás nem különbözteti meg a nofollow linkeket, célszerűbb továbbra is dofollow linkekre szert tennünk.
2. Törött linkek (broken links) javítása
Ahhoz, hogy megértsük ennek az ingyenes linképítésnek a lényegét, tisztáznunk kell, mit is jelentenek a törött linkek.
Broken links, azaz törött linkek alatt mindazokat a hivatkozásokat értjük, amelyek már nem létező oldalakra mutatnak.
Fontos tudni, hogy a linkszerzés ezen formájának számos metódusa létezik, most ezek közül a legegyszerűbbet mutatjuk be.
Ha ezt a linképítési taktikát folytatjuk, akkor a témának megfelelően, olyan hiteles és releváns weboldalakat keresünk, amik már nem elérhető tartalmakra hivatkoznak. Majd a törött linkeket a saját oldalunkra mutató hiperlinkekre szükséges cseréltetnünk.
Ahogyan már említettük, először témába illeszkedő honlapokon törött linkeket keresünk. Erre a feladatra számos ingyenes eszközt használhatunk. A teljesség igénye nélkül megemlítünk néhányat: Broken Link Checker, Ahrefs Broken Link Checker és Dead Link Checker.
Majd ha megtaláltuk a törött linkeket, meg kell értenünk, miről szóltak a már nem létező hivatkozott oldalak. Ebben lesz segítségünkre a Wayback Machine, amellyel különböző törölt vagy élő oldalak előzményeit kereshetjük vissza. Az internetes archívum kiterjedt adatbázissal rendelkezik, viszont előfordulhat, hogy egy homályba veszett oldal tartalma nem áll rendelkezésünkre.
Ha ezzel megvagyunk, vagy már egy létező releváns tartalmat használunk fel, vagy olyan minőségi kontentet hozunk létre, amellyel bebiztosítjuk a linkszerzést. Növelhetjük a esélyeinket, ha a linkelni kívánt tartalom:
- a korábbihoz képest színvonalasabb
- frissebb statisztikákkal rendelkezik
- újabb bekezdésekkel bír
- az előző szöveg írójának a véleményét is kikéri (a hitelesség jegyében)
Végül fel kell keresnünk a hivatkozó honlap szerkesztőjét, hogy a törött linket cserélje ki a kapcsolódó oldalunk URL-jére. A megkeresés ajánlásként történjen, semmiképpen se követelőző stílusban.
3. Vendégblogolás
Más oldalakon elhelyezett vendégcikkekkel növelhetjük márkaismertségünket, pozitív asszociációkat építhetünk ki, forgalmat terelhetünk a honlapunkra, és akár a linkeltségünket is erősíthetjük ily módon.
Általában a guest blogging, azaz vendégblogolás három fő tevékenységből áll:
A cikk elhelyezésére találjunk olyan weboldalakat, amelyek relevánsak, hitelesek, forgalommal rendelkeznek és korábban még nem hivatkoztak ránk. Ajánlott egyszerre több ilyen honlapot is felkeresnünk, mert előfordulhat, hogy először elutasítanak minket.
Miután sikerült potenciális weblapokat, blogokat találnunk, azután következik a munka nehéz része. Hozzá kell látnunk a tartalomgyártáshoz. A téma kiválasztása és a minőségi szövegírás nem egyszerű feladat, ezért ebben ajánlott szakember segítségét kérni. Ha viszont magunk vágnánk bele a cikkírásba, akkor törekedjünk olvasható terjedelmű (max. 4000-5000 leütés) szövegeket írni. Ez általánosságban is elmondható.
Végezetül a kapcsolatfelvétel következik. Itt ajánlatos bemutatni olyan megjelent vendégcikkeket, amiket korább már mi írtunk.
4. Építs a partnereidre!
A sokszor lenézett partneri linképítés arra az egyszerű elképzelésre alapoz, hogy a partnereink weboldalán keresztül jutunk értékes bejövő linkekhez.
Mielőtt még elkezdenénk e-maileket írogatni, nézzünk meg egy ideális esetet.
Mondjuk, hogy a cégünk nyílászáró beépítéssel foglalkozik. A beszállítók között vannak nyílászáró gyártó és árnyékolástechnikai eszközöket előállító vállalkozások is. Közülük 2-3 partner kiemelt figyelmet fordít a webes megjelenésre, honlapjuk kiemelt szakmai hitelességgel és autoritással rendelkezik.
Egyébként az ingyenes linképítési technika annak köszönheti az alábecsültségét, hogy a legtöbb esetben kizárólag magát a linket helyezik el a partneri weboldalon (pl.: láblécben, partneri oldalon, stb.). A technika attól lesz sikeres, ha a ránk mutató hivatkozásokat értékes szöveges tartalomba illesztik be.
5. Márkaemlítések linkekké alakítása
Ez a linképítési módszer olyan cégeknek ajánlott, amelyeknek a márkaneve már beivódott a köztudatba, de a keresőoptimalizálás ezen lehetőségével eddig még nem foglalkoztak.
A roppant egyszerű eljárást egy valós példával szemléltetjük. Legyen a példamárka a Bárdi Autó.*
Első körben listáznunk kell a márkaemlítéseket. Ezt a Google-ben az alábbi kifejezéssel tehetjük meg:
“Bárdi Autó” -bardiauto.hu
Azért használunk keresési finomítást, hogy a találatok tartalmazzák a márkanevet, viszont a cég honlapját kizárjuk a keresésből.
A következő lépésben megnyitjuk a találati eredményeket, majd leellenőrizzük, hogy van-e a márkára mutató hivatkozás. Amennyiben nincs, kapcsolati adatokat keresünk a honlapon, majd megkeressük a weblap üzemeltetőjét, hogy helyezze el a linkünket az adott oldalon.
Egyébként a munkafolyamat nagymértékben felgyorsítható, amiről a The Pitch blogján olvashatsz bővebben.
6. Linképítés listaoldalakon
Az angolul resource page link building névre keresztelt technika lényege az, hogy a honlapunk releváns oldalait olyan webes tartalmakba ajánljuk be, melyek listaszerűen sorakoztatnak fel hasznos linkeket.
Az ilyen típusú cikkek többnyire elnagyoltak, és általában a címeik olyan szuperlatívuszokkal kezdődnek mint legjobb, legszebb, stb. Értelemszerűen itt is észben tartani azokat az alapvetéseket, amikre már részletesebben kitértünk. Ha pedig gyanúsnak tűnik egy oldal, akkor érdemes gyorsan odébbállnunk.
Ahogyan láthattunk, az összes felsorakoztatott ingyenes linképítési taktika komoly energiabefektetést igényel, de a kemény munka meghozza gyümölcsét. Persze előfordulhat, hogy nem rendelkezünk elegendő idővel efféle sziszifuszi munkára, akkor pedig tanácsosabb egy SEO szakértőre bíznunk a linképítést.
Forrás: seoklikk